Purmerend – De gemeente Purmerend heeft een gedetailleerd kostendekkingsplan gepresenteerd als onderdeel van het Water- en Rioleringsprogramma 2025-2030. Dit plan biedt inzicht in verschillende financieringsstrategieën voor het onderhoud en de vervanging van de riolering in de stad.
Het rapport, opgesteld door Arcadis, onderzoekt twee hoofdvarianten: ‘activeren’, waarbij investeringen worden afgeschreven over een langere periode, en ‘sparen vooraf’, waarbij kapitaal wordt gereserveerd om toekomstige uitgaven direct te dekken. Daarnaast is er een hybride variant ontwikkeld waarbij 50% van de kosten wordt geactiveerd en 50% wordt gespaard.
Volgens het rapport leidt de spaarvariant op lange termijn tot minder schulden en rentelasten. Wel vraagt deze optie om een snellere stijging van de rioolheffing in de komende jaren. In 2025 bedraagt de rioolheffing €233,28 per huishouden. Bij volledige activering zou dit volgens het rapport stijgen naar €446,72 in 2083, terwijl het bij de spaarvariant beperkt blijft tot €385,39. De hybride variant ligt hier tussenin.
Gevolgen voor de bewoners
De keuze voor een financieringsstrategie heeft direct invloed op de hoogte van de rioolheffing voor inwoners. Hoewel sparen op termijn voordeliger is, betekent dit in de eerste jaren een snellere stijging van de tarieven. In de activeringsvariant blijven de lasten aanvankelijk lager, maar lopen de schulden en rentekosten uiteindelijk op.
College kiest voor hybride variant
Het college is voorstander van sparen. Echter, om vanuit de huidige systematiek binnen 10 jaar naar volledig sparen over te gaan, zou dit t/m 2034 vragen om een extra tariefsstijging van gemiddeld 18 euro per jaar per aansluiting. Deze komt bovenop de sowieso in deze periode benodigde verhoging van gemiddeld 9 euro per jaar per aansluiting als gevolg van de benodigde vervangingen. Dit vindt het college een te sterke (extra) verhoging voor de inwoners en ondernemers, ondanks de voordelen die dit op langere termijn kan opleveren.
Om die reden stelt het college de hybride variant voor, waarin de gemeente binnen 10 jaar naar 50% sparen, 50% activeren voor onze water- en rioleringsinvesteringen toewerkt. Dit vraagt t/m 2034 om een extra tariefsstijging van gemiddeld 10 euro per jaar per aansluiting.
Met in totaal 6,5% stijging per jaar (exclusief indexatie op basis van inflatie) zet de gemeente Purmerend een goede lijn in richting naar een meer robuuste financiering, waarbij het toenemende renterisico wel aanzienlijk wordt beperkt.
Temperen hogere tarieven
Om de overgang naar de hogere tarieven nog iets te temperen, stelt het college tevens voor om de rioleringsinvesteringen die nu over 45 jaar worden afgeschreven, af te gaan schrijven over 55 jaar. Dit is technisch mogelijk en de praktijk van Purmerend (de riolering die nu vervangen wordt is (ruim ouder) dan 55 jaar. Deze herwaardering levert een voordeel op van 0,4 miljoen euro in de jaarlijkse afschrijvingslasten.
De vraag ligt voor of de auditcommissie een positief advies kan afgeven over het voornemen van het college om vanaf 2026 in 10 jaar te groeien naar een systeem van 50% sparen en 50% activeren voor de rioleringsinvesteringen in combinatie met de verlenging van de afschrijvingstermijn van de rioleringsinvesteringen van 45 naar 55 jaar.
Wat ik de gemeente of eigenlijk politici die zich “inzetten” voor de inwoners van Purmerend is kom eens praten met de bewoners van de wijken waar de vernieuwing heeft plaatsgevonden. Dus niet blaten op Twitter of X of de betrokken bestuurders uithangen maar eens horen hoe het gaat en wat er misgaat.
Al snel zal men erachter komen dat er vrijwel uitsluitend ontevreden burgers zijn,geld wat verbrast wordt aan onzin wat geen enkele bewoner wil, avonden die georganiseerd worden zodat de burger inspraak heeft, maar eigenlijk niet, want je zit daar voor niks, ze doen toch wat ze zelf willen en dat staat bij voorbaat al vast.
De bewoners in Purmerend komen er snel achter dat er achter het project incapable narcistische personen zitten die niet stikken in een leugen. Met vingers in hun oren stampen ze hun ideeën erdoor. Ongepland, zodat mensen 1 weekend de tijd krijgen om bijvoorbeeld garages leeg te halen omdat de straat er twee maanden uitligt.
Bij ons in de straat waar honderden kinderen op school van de ene locatie naar de andere lopen is de stoep nu 1 meter breed en weg 8 meter, dus de kinderen kunnen extra hard aangereden worden omdat de weg nu uitnodigt tot hard rijden.
Het houd natuurlijk wel een keer op hoeveel burgers kunnen bijdragen aan allerlei plannetjes en kosten.
De boodschappen zijn duur en stijgen nog steeds
De energie is duur , veel belasting en verhogingen voor netbeheer
De (gemeente) belastingen stijgen
De Zorgkosten/verzekering is gestegen.
Er wordt wel erg veel op het bordje van de burger gegooid.
I.p.v. prijsstijgingen en verhogingen moet er ook worden gekeken naar bezuinigingen maar daar hoor ik niets over?
De burger op alle fronten gebruiken als ATM is tekenen voor het huidige college.
Megalomaan in optima forma (=een overdreven zelfbeeld en een grote waan van macht en belangrijkheid) over de rug van de burgerij.