Purmerend – Sinds 28 januari 2025 heeft de gemeente Purmerend geen berichten meer geplaatst op het sociale medium X, voorheen bekend als Twitter. De plotselinge radiostilte valt op, omdat het platform tot voor kort intensief werd ingezet om inwoners te informeren en vragen te beantwoorden.
Raadslid Jordi Albers van Gemeentebelangen Purmerend (GBP) vond de gang van zaken opmerkelijk en heeft hierover eerder vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De vragen zijn vandaag door het college beantwoord.
Geen communicatieplan
“De gemeente beschikt over ongeveer 10 FTE aan communicatieadviseurs,” zegt Albers. “Het college laat in reactie op mijn vragen echter weten dat er geen communicatieplan bestaat, in ieder geval niet voor het gebruik van sociale media. Je vraagt je af waarop de communicatiemedewerkers hun handelen dan baseren.”
Dalend bereik als aanleiding
Het college verklaart dat het besluit om X niet langer actief te gebruiken, voortkomt uit het sterk afgenomen bereik op het platform. In de laatste maanden van 2024 bereikten berichten gemiddeld 400 mensen, terwijl andere kanalen zoals Facebook veel effectiever bleken, met een gemiddeld bereik van 8.290 mensen per bericht. De gemeente kiest er daarom voor om zich te richten op platformen met een groter bereik.
Albers begrijpt de overweging, maar plaatst er ook een kanttekening bij: “Op het eerste gezicht klinkt het redelijk om te stoppen met een medium als er weinig mensen mee worden bereikt. Anderzijds wordt X nog wel gebruikt door de Veiligheidsregio voor crisiscommunicatie.”
Gebruik van X alleen nog bij calamiteiten
Voortaan wordt X alleen nog ingezet bij calamiteiten, zo laat het college weten. “Het besluit om niet langer op vragen via X te reageren, is gezamenlijk binnen het college genomen. Daarbij speelt mee dat het aantal vragen via het platform beperkt is, en meldingen vaak betrekking hebben op de openbare ruimte.”
Voor dergelijke zaken verwijst de gemeente naar haar website of de app Zo Gemeld, waarmee inwoners locaties en foto’s kunnen toevoegen voor snellere afhandeling. Wie alsnog een vraag via X stelt, krijgt een automatische reactie met een doorverwijzing naar de juiste kanalen.
Pleidooi voor een integrale aanpak
Albers pleit voor meer samenhang en visie in het digitale communicatiebeleid van de gemeente. Volgens Albers raakt de koerswijziging een fundamenteler punt: “Het besluit om wel of niet gebruik te maken van een medium als X moet als integraal vraagstuk worden behandeld, als onderdeel van een communicatieplan. We kunnen vaststellen dat dit nu niet gebeurt.”
Relevant artikel:
Linksom of rechtsom: als de Gemeente (met of zonder communicatieplan) X gebruikt staan inwoners zonder X-account de kou.
Voorheen was Twitter voor iedereen bereikbaar maar dat is niet meer het geval bij X.