10.4 C
Purmerend
donderdag 22 mei 2025
HomeLandelijk nieuwsDreiging van forse NS-tariefsverhoging van 12% in 2026: kabinet zoekt nog naar...

Dreiging van forse NS-tariefsverhoging van 12% in 2026: kabinet zoekt nog naar oplossing

Den Haag – Duizenden reizigers maken dagelijks gebruik van de trein in Nederland. Om het spoorvervoer betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar te houden, zoekt het kabinet samen met NS naar manieren om verdere tariefstijgingen in 2026 te beperken.

Eerder werd al besloten om de stijging van de NS-tarieven in 2025 te halveren van 12% naar ongeveer 6%. Voor 2026 dreigt echter opnieuw een stijging van zo’n 12%, tenzij er aanvullende maatregelen worden getroffen. De intentie van het kabinet is om, net als voor 2025, te zoeken naar een gezamenlijke oplossing waarbij Rijk, NS en reizigers ieder een deel van de lasten dragen.

Geen tariefdemping door Rijksbijdrage

De beschikbare middelen binnen het Mobiliteitsfonds, waaruit een Rijksbijdrage zou kunnen komen, zijn echter beperkt. Omdat deze gelden al zijn toegewezen aan essentiële aanleg- en onderhoudsprojecten, heeft het kabinet besloten om infrastructuurprojecten niet te schrappen ten gunste van lagere treintarieven. Daarmee is een Rijksbijdrage voor tariefdemping voorlopig van de baan.

Toch blijven de gesprekken met NS doorgaan. NS kampt met financiële problemen: de kosten zijn de afgelopen jaren sterk gestegen door inflatie, terwijl de reizigersaantallen structureel lager blijven dan voor de coronapandemie. In 2024 boekte NS voor het vijfde jaar op rij een negatief operationeel resultaat en staat het bedrijf voor een jaarlijkse besparingsopgave van circa 200 miljoen euro.

Spreiden en beperken dienstverlening

De onderhandelingen richten zich nu vooral op twee punten: het spreiden van de extra tariefstijging van 3,5% in 2026 over meerdere jaren en het beperken van de dienstverlening op rustige trajecten om kosten te besparen.

Het kabinet benadrukt dat het streeft naar een zorgvuldige afronding van de gesprekken, maar ook snel duidelijkheid wil bieden aan reizigers. De Tweede Kamer en de reizigers worden naar verwachting voor de zomer van 2025 geïnformeerd over de uitkomsten.

Gerelateerde artikelen

4 REACTIES

  1. We knijpen de burger steeds verder uit, maken een regeling voor de minima zo komt de lasten verzwaring er door heen….en de rest zoekt maar uit hoe je de eindjes aan elkaar knoopt.
    De 1% wil niet dat de overige 99% er iets comfortabeler bij komt te zitten , en omdat ze (bijna) geen belasting betalen door slimme streken van duur betaalde belasting adviseurs moet de rest het ophoesten.

  2. Dit moet me toch even van hart, er zijn veel regelingen voor minima ( huurtoeslag, bijzondere bijstand, collectieve zorgverzekering, individuele inkomenstoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van belasting, participatieregelingen voor kinderen en volwassenen, stadspassen, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Leergeld, Volwassenenfonds enz. enz.) en dat is goed, maar …… de rest krijgt dan ook werkelijk niest extra’s maar voelen wel de prijsstijgingen in hun portemonnee en zo ontstaan er mensen die op papier niet onder de minima vallen en dus niet voor regelingen in aanmerking komen maar wel steeds moeilijker rond komen. Ik soms het gevoel dat de minima er beter voor staat dan de groep er net boven zit en dit begint behoorlijk te schuren!

  3. Vandaag komt het volgende naar buiten:
    Vanaf aankomende januari wordt het openbaar vervoer een stuk duurder – maar mogelijk niet voor iedereen: gratis openbaar vervoer voor minima is het kabinetsplan.
    Voor mensen met een minimuminkomen vanaf 12 jaar komt er de zogenaamde ‘Onderwegpas’. Daarmee krijgen zij tijdens de daluren gratis of in elk geval goedkoper toegang tot het ov: bus, tram, metro én trein, door heel Nederland. Mensen die rond het sociaal minimum leven, kunnen met de pas makkelijker naar werk, familie, vrienden, vakantie of bijvoorbeeld de sportclub, is het idee. Onder het mom dat “mobiliteit een minder groot aandeel heeft in de noodzakelijke uitgaven van deze huishoudens”.
    Maar of gratis of goedkoper ov echt gaat helpen om de klimaatdoelen te halen, is nog maar de vraag…..
    Ondertussen betaalt de rest de absurd hoge verhoging van NS of stapt in de auto, op de motor of (elektrische) fiets want het Kabinet weigert extra geld voor NS.

  4. Je kunt het OV net zo goed opdoeken er rijd geen trein of bus meer op tijd en het is niet meer te betalen. Ik ben het OV al ontvlucht , andere baan gezocht(groot deel te wijten aan het OV) en gevonden een elektrische fiets aangeschaft en nu zoef ik 10 minuutjes lekker ontspannen naar mijn werk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Onze Socials

10,256FansLike
2,702VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
half bewolkt
10.4 ° C
11.1 °
9.4 °
68 %
4.9kmh
71 %
do
13 °
vr
13 °
za
14 °
zo
19 °
ma
16 °

Laatste berichten

Laatste reacties