Purmerend – De gemeente Purmerend staat voor een ernstige financiële uitdaging. Uit de Voorjaarsnota 2025 blijkt dat het stadsbestuur in 2026 een structureel tekort van bijna 5 miljoen verwacht. Zonder ingrijpen loopt dit op tot maar liefst 12 miljoen in 2028 en 2029.
Het college van burgemeester en wethouders presenteerde daarom vanavond aan de gemeenteraad een pakket van forse maatregelen, waaronder bezuinigingen en belastingverhogingen, om de begroting weer op orde te krijgen.

Toekomstscenario’s en voorkeur ‘tweejarig sluitend’
Het college presenteert vier scenario’s om richting te geven aan de verdere uitwerking van de begroting. De voorkeur gaat uit naar het scenario ‘tweejarig sluitend’, waarbij de begroting in 2026 en 2027 sluitend is en ruimte overblijft voor nieuw beleid na de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.
Sociaal domein
Hoewel de kosten voor jeugdzorg sinds 2015 bijna verdubbeld zijn en de inkomsten achterblijven, wil het college het budget verhogen en niet bezuinigen vanwege de toenemende complexiteit van de hulpvragen.
Wethouder Financiën Chris Boer benadrukt dat het college kwetsbare inwoners zoveel mogelijk probeert te ontzien. “We kiezen ervoor om niet te korten op Bijzondere Bijstand en minimaregelingen,” aldus Boer. “Dat wil niet zeggen dat de keuzes geen pijn doen, maar de korting vanuit het Rijk noodzaakt ons tot het maken van deze keuzes.”
Verhoging OZB en leges
Naast bezuinigingen kiest het college voor lastenverzwaring. Zo stijgt de onroerendezaakbelasting (OZB) en worden diverse leges en heffingen verhoogd. Deze inkomsten zijn nodig om structureel meer financiële ruimte te creëren. Het college van B&W heeft ervoor gekozen om de OZB getrapt door te voeren in de scenario’s. In het door het college gewenste “tweejarig sluitend” scenario is dat in 2026 en 2027 (2x 10% bovenop de inflatiecorrectie).
Het verlagen of verhogen van de OZB is ook geschikt om de begroting later sluitend te maken, staat te lezen. Dat betekent dat afhankelijk van het definitieve tekort, de uiteindelijke percentages worden bepaald aan de hand van het begrotingstekort. De OZB-stijging blijkt dus te worden afgestemd op het begrotingstekort en moet bijdragen aan het dichten van het financiële gat bij de begrotingsbehandeling in november.

Investeringen tegen het licht
Naast investeringen in onderwijs, duurzaamheid en sportvoorzieningen wordt er ook geïnvesteerd in gebiedsontwikkeling, bijvoorbeeld in de Binnenstad. Er wordt in deze Voorjaarsnota extra krediet aangevraagd in de investeringsagenda voor deze onderwerpen.
Ravijnjaar 2026 grote boosdoener
Een belangrijke oorzaak van het oplopende tekort is het zogeheten ‘ravijnjaar’ 2026, waarin het Rijk de bijdragen uit het Gemeentefonds fors terugschroeft. Hoewel er vanaf 2026 landelijk €400 miljoen wordt uitgetrokken om die terugval deels te compenseren, blijft er naar verwachting een gat van €1,9 miljard over voor alle gemeenten samen.
Actie richting Den Haag
Purmerend voert samen met andere gemeenten actie om extra compensatie van het Rijk af te dwingen. “Hoe meer er gecompenseerd wordt, hoe minder groot de impact op onze inwoners en onze stad. De keuzes die we nu maken, zijn essentieel voor de leefbaarheid en kwaliteit van voorzieningen in de toekomst,” aldus wethouder Boer.
Vervolgproces
De Voorjaarsnota wordt op 19 juni besproken in de commissie. Uiteraard gaat de gemeenteraad zich beraden of ze deze door het college voorgestelde bezuinigingen c.q. lastenverhogingen willen doorvoeren. Ook kan de gemeenteraad bij nog niet lopende projecten op de rem trappen.
De definitieve raadsbehandeling vindt plaats op 25 juni. Dan wordt duidelijk welke maatregelen daadwerkelijk worden doorgevoerd in aanloop naar de begroting 2026.
Het blijft ongehoord. Zelf je eigen huishoudboekje niet op orde kunnen krijgen en de rekening vervolgens bij de burger neerleggen. Dit college is bewust onbekwaam. Ik mag hopen dat de Stadspartij en andere collegepartijen afgestraft worden in maart 2026 bij de gemeentelijke verkiezingen.
Wethouder Financiën Chris Boer , Chris is nog een kind van 26 jaar en ondanks deze jonge leeftijd wethouder financiën voor de OUDEREN PARTIJ WTF? Rotgans is natuurlijk met pek en veren terecht de raad uitgestuurd maar dit kan natuurlijk niet. Nul kennis en ervaring heeft dit jongetje dit riekt naar onbehoorlijk bestuur? Dat ten eerste, ten tweede benadrukt de boer dat het college kwetsbare inwoners zoveel mogelijk probeert te ontzien. Ja ze gaan weer de “zwijgende meerderheid” leeg roven. De buffers van de “niet kwetsbare”inwoners zijn leeg. Ga eerst bezuinigen ik lees daar geen voorbeelden van maar ik heb een voorstel begin met het wegsturen van Chris de Boer en trek een goede boekhouder aan en ga snijden in eigen vlees. NB ga 18 maart 2026 stemmen en stem deze gemeente raad WEG!
Dit jaar hebben we al een zeer hoge verhoging van belasting gehad. We zitten al aan de grens wat we kunnen betalen. Gemeenten moeten rekening houden met hun bewoners. Niet iedereen die een koopwoning heeft is een goed verdiende zzper. Er zijn ook bewoners die in dienst zijn bij een bedrijf die ze maar 2,85% verhoging heeft voor 2025, wat niet dekend is voor de verhogingen die doorgevoerd zijn door alle abonnementen en verzekeringen. Hou aub rekening met bewoners.
Ongelooflijk.
Kleine opsomming van geld verslindende projecten :
-de high-tech nieuwe gemeentewerf
-het high-tech openluchtzwembad
-P3 high tech verbouwing
-parkrenovaties
-ontwikkeling schapenmarkt
**Vergeet de bijbehorende bedragen en overschrijdingen van de initiële begrotingen niet.
Regeren= vooruitzien.
En als er tegenvallers (lees: ravijnjaar) in aantocht zijn zet ieder weldenkend mens/bestuur/
organisatie/onderneming ‘de tering naar de nering”.
Hogere tarieven en het verhogen van de OZB en rioolrechten is niet meer of minder dan het financieel leegtrekken van de burgerij én het afbreken van draagvlak.