Regionaal – Op dinsdag 10 juni om exact 08:45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam-Den Haag een luid protestsignaal. Bussen en trams van vervoerders EBS, GVB, HTM en RET zullen twintig seconden lang toeteren op centrale locaties. De actie is een initiatief van de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en is bedoeld als een krachtige wake-up call aan politiek Den Haag: draai de voorgenomen bezuinigingen van 335 miljoen euro op het openbaar vervoer terug.
De voorzitters van beide vervoerregio’s trekken aan de bel. Jan van Zanen, voorzitter van de MRDH, waarschuwt dat deze bezuinigingen moeten worden teruggedraaid. Volgens hem betekent minder ov automatisch meer files, en wordt duurder ov onbetaalbaar voor hardwerkende Nederlanders, ouderen, studenten en mensen met een beperking.
Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, benadrukt dat deze bezuinigingen niet ongemerkt mogen doorgaan. “Als we nu niet wakker worden, komen deze bezuinigingen er stilletjes doorheen. Dat zou desastreus zijn voor Nederland. De politiek heeft nu een uitgelezen kans om deze fout in de voorjaarsnota ongedaan te maken.”
Impact is groot
De impact van de voorgenomen bezuinigingen is groot. Naar verwachting zal tot twintig procent van het ov-aanbod verdwijnen en zullen de prijzen van kaartjes fors stijgen. Dit heeft directe gevolgen voor de bereikbaarheid van burgers en brengt bovendien de bouw van 300.000 woningen in gevaar. Zonder een goed functionerend ov dreigen mensen geïsoleerd te raken, met gevolgen voor toegang tot werk, onderwijs, zorg en sociale contacten. Volgens Van der Horst versterkt dit de eenzaamheid en vervoersarmoede, en wordt het ov steeds onbetrouwbaarder en onbetaalbaar voor een groeiende groep mensen.
Twintig seconden
Op 10 juni zullen tijdens de ochtendspits bussen en trams op centrale plekken twintig seconden lang toeteren. Deze symbolische actie moet duidelijk maken dat het menens is. Reizigers worden op de hoogte gebracht via reisinformatieapps, berichten op displays in voertuigen, halteborden, DRIS-panelen en omroepberichten op stations.
Eerder werd er al actie gevoerd in de vorm van een gezamenlijke stilstand van 110 seconden van metro’s, trams en bussen, als protest tegen de 110 miljoen euro die in de twee vervoerregio’s wordt bezuinigd. Wanneer ook landelijke bezuinigingen worden meegerekend, zoals die op het studentenreisproduct, loopt het totaal op tot 335 miljoen euro.
Duidelijk signaal
Van der Horst noemt dat een “kaalslag voor heel Nederland”. Bovendien dreigen extra bezuinigingen als het kabinet besluit het budget van Infrastructuur en Waterstaat niet langer mee te laten groeien met de inflatie. Van Zanen: “We geven met deze actie een duidelijk signaal af: stop de bezuinigingen. Zet het ov niet in zijn achteruit. De politiek laat hiermee honderdduizenden mensen in de kou staan.”
Het protest valt samen met het debat in de Tweede Kamer over de Voorjaarsnota 2025. Tijdens dit debat kan alsnog worden besloten om de bezuinigingen terug te draaien. Gebeurt dat niet, dan volgen er zwaardere acties.
Relevante artikelen:
Ga eerst maar de volledige dienstregeling rijden waarmee jullie de concessie hebben gekregen (EBS)
Klagen hoe slecht het gaat worden als gevolg van de bezuinigingen, hoe dan? Het is nu al bar en bar slecht!
En als ze dan niet luisteren gaan ze staken, staat de reiger weer volledig in de kou (ook weer dat gestaak bij de NS, het moet per wet verboden worden, de impact is te groot je gaat maar andere acties verzinnen zoals geen kaartjes controleren?)
Dan ga je een heel jaar met minimale uitval, vertraging en met professionelere buschauffeurs rijden en dan praten we verder.
Tot die tijd houd je je grote bek en ga je gewoon je werk doen!
En gewoon de boetes voor het onnodig toeteren betalen, wat denke jullie wel niet?
Ps dit geld vooral voor EBS chauffeurs!
Eerst eens zorgen dat er adequaat de dienstregeling wordt gereden, op iedere dag van de week en ieder tijdstip met voldoende betrouwbaar en gekwalificeerd personeel.
N.b. Bestuurders mogen alleen geluidssignalen (en knippersignalen) geven wanneer er sprake is van dreigend gevaar. Alleen bij gevaarlijke situaties mag je dus toeteren. Dit staat geregeld in artikel 28 van het RVV 1990-feitcode R 419.