Regionaal – Vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben zondagavond een nieuwe regionale staking aangekondigd bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Op dinsdag 17 juni leggen NS-medewerkers in de regio’s Oost en Noordwest het werk neer. De werkonderbreking start om 04.00 uur en duurt tot woensdagochtend 03.59 uur.
De staking maakt deel uit van een bredere reeks regionale acties, waarmee de bonden druk uitoefenen op de NS-directie om met een “fatsoenlijk cao-voorstel” te komen. Volgens FNV Spoor lopen de cao-lonen bij NS sinds 2019 zo’n 5% achter op de inflatie, terwijl de bonden nu een loonsverhoging van 7% op jaarbasis eisen. De NS blijft vooralsnog steken op een loonbod van 3%.
Teleurstellend loonbod
Afgelopen vrijdag deed de NS een aangepast loonvoorstel, dat volgens de bonden echter “teleurstellend” is. De spoorwegmaatschappij heeft aangegeven maandag 16 juni “een uurtje” vrij te houden voor overleg met de vakbonden. Dan zou duidelijk moeten worden of er op dinsdag alsnog verder onderhandeld wordt.
FNV-bestuurder Henri Janssen heeft weinig vertrouwen in de bereidheid van de NS om concessies te doen: “Wij staan uiteraard altijd open voor overleg, maar de houding van de NS-directie wekt niet het vertrouwen dat zij tegemoet gaan komen aan de eisen van hun personeel. Wat ze nu voorstellen, is echt ondermaats.”
Niet alleen over loon
De onvrede onder het personeel beperkt zich niet tot de looneisen. Ook wordt gestaakt voor gelijke arbeidsvoorwaarden. Janssen: “Nu mogen managers en kantoorpersoneel vanaf hun 50ste kiezen voor een vierdaagse werkweek, terwijl machinisten en monteurs dat pas vanaf hun 55ste mogen. Ook bij nachtdiensten zien we ongelijkheid: conducteurs en machinisten worden op verzoek vrijgesteld vanaf hun 50ste, anderen moeten tot hun pensioen nachtdiensten draaien.”
Ook rondom de zogeheten Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) zijn er spanningen. NS stelt voor dat sommige functies wel volledig onder de regeling vallen, maar andere medewerkers – die volgens de bonden óók 24/7 onder zware omstandigheden werken – zouden er slechts beperkt aanspraak op mogen maken. Janssen noemt dat “bewuste ongelijkheid” en verwijt NS dat ze hiermee groepen medewerkers tegen elkaar uitspeelt.
Hoge actiebereidheid
De actiebereidheid onder het NS-personeel blijft volgens FNV Spoor onverminderd hoog. “We willen liever gewoon met de treinen rijden, maar als de NS niet beweegt, laat ze ons geen andere keuze”, aldus Janssen. “Wij vragen koopkrachtherstel, dat is volkomen redelijk. De prijzen zijn immers ook keihard gestegen. Als NS gewoon automatische prijscompensatie met ons afspreekt, is er in de toekomst ook geen reden meer om op deze manier te moeten staken.”
Bij NS werken in totaal zo’n 17.500 mensen die onder de cao vallen. De huidige cao liep af op 28 februari 2025.
Vooruitblik
Of het overleg op maandag 16 juni leidt tot hervatting van de onderhandelingen, is vooralsnog onzeker. Mocht de impasse voortduren, dan sluiten de vakbonden verdere stakingen in andere regio’s niet uit.

De actiebereidheid onder het personeel is, volgens de FNV, nog steeds hoog.
Het begrip voor de zoveelste staking is,onder de reizigers, echter MINIMAAL.