Purmerend – De tijdelijke woonwagenlocatie aan het Zuivelpad komt er niet. Dat blijkt uit de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek dat wethouder Saaf vorig jaar juni had toegezegd aan de gemeenteraad. In plaats van een tijdelijke voorziening kiest de gemeente voor een structurele oplossing binnen de gebiedsontwikkelingen Oostflank en Zuidoostbeemster II. Deze keuze is inmiddels ook opgenomen in het nieuwe Woonwagen- en standplaatsenbeleid 2025.
Het haalbaarheidsonderzoek bestond uit twee onderdelen. Eerst werd een behoeftepeiling uitgevoerd onder woonwagenbewoners die op de wachtlijst staan. Daaruit kwam naar voren dat een meerderheid geïnteresseerd is in een tijdelijke standplaats. De meeste respondenten gaven aan dat het voor hen niet uitmaakt of de locatie tijdelijk of permanent is.
Geen tijdwinst en weinig draagvlak
Het tweede deel van het onderzoek, dat later van start ging vanwege personele wisselingen en capaciteitsgebrek binnen de ambtelijke organisatie, bracht de gevolgen van een tijdelijke locatie in kaart. Hieruit bleek dat een tijdelijke locatie geen tijdwinst oplevert, omdat dezelfde onderzoeken en ruimtelijke procedures nodig zijn als bij een permanente locatie. Daarnaast bleek uit signalen van omwonenden van het Zuivelpad dat er weinig draagvlak is voor een woonwagenlocatie op die plek, waardoor langdurige bezwaarprocedures worden verwacht.
Verder werd duidelijk dat het realiseren van tijdelijke standplaatsen met nieuwe sociale huurwoonwagens zeer kostbaar is. Omdat verplaatsing van bestaande wagens schadegevoelig is, zouden er nieuwe woonwagens moeten worden geplaatst. De benodigde investering voor woningcorporaties is hoog, mede vanwege het onrendabele karakter van tijdelijke sociale huur. Dit zou bovendien gevolgen kunnen hebben voor andere projecten in de sociale huursector, die daardoor mogelijk vertraging oplopen of niet kunnen worden uitgevoerd.
Bouwrijp maken
Ook de kosten voor aanleg en verplaatsing zijn aanzienlijk. Het bouwrijp maken van het Zuivelpad voor elf standplaatsen wordt geraamd op ongeveer €540.000. De verhuizing van deze woonwagens naar een definitieve locatie zou nog eens €20.000 tot €35.000 per wagen kosten. Omdat ook de definitieve locatie bouwrijp moet worden opgeleverd, liggen de totale extra kosten voor de gemeente tussen de €760.000 en €925.000.
Begin dit jaar zijn de woonwagenbewoners geïnformeerd over de uitkomsten tijdens een bijeenkomst van de bewonersgroep, waarin bewoners van de vier huidige locaties en mensen op de wachtlijst zijn vertegenwoordigd.
Raad niet geïnformeerd
De gemeente erkent dat de raad hierover eerder had moeten worden geïnformeerd en biedt hiervoor haar excuses aan.
Relevant artikel: