Edam-Volendam – De invoering van betaald parkeren op een aantal parkeerterreinen in Edam en Volendam is voorlopig van de baan. De gemeente heeft aangekondigd dat het huidige voorstel wordt ingetrokken en dat eerst het gesprek wordt aangegaan met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Pas daarna volgt eventueel een nieuw voorstel aan de gemeenteraad.
Aanleiding voor deze koerswijziging was de felle kritiek die donderdagavond klonk tijdens een inspraakronde in de AMVO, voorafgaand aan een opiniërende raadsvergadering. Politieke partijen, inwoners en ondernemers spraken zich uit over het plan om vanaf 1 januari 2026 betaald parkeren in te voeren. Volgens raadslid Saul Jonk (BVNL), die het debat samenvatte, is invoering op die datum “simpelweg niet realistisch” gezien het grote aantal openstaande vragen en bezwaren.
Ondernemers: “Betaald parkeren bedreigt lokale handel”
Winkelier Gerard Visser uit Edam waarschuwde voor negatieve gevolgen voor de binnenstad. “De parkeerdruk in Edam komt vooral van bewoners, niet van bezoekers. En als op de Baanstraat 30 plekken voor bewoners verdwijnen, zal dat direct voelbaar zijn in de winkelstraten.” Hij pleitte voor korter parkeren en benadrukte het succes van de bestaande regeling van 30 minuten gratis parkeren zonder ontheffing.
Ook Leontien Rosier, voorzitter van Oud Edam, uitte forse kritiek. Zij noemde betaald parkeren op plekken als de Baanstraat en Singelweg “niet gastvrij” en vreest voor schade aan het historische karakter van Edam door de komst van automaten, borden en slagbomen. “We krijgen juist meer zoekverkeer en vollopende grachten.”
Bewoners: “Onveilig en onnodig”
Conrad Schilder sprak namens bewoners van de oude kom in Volendam. “Voor veel mensen is een tweede auto een noodzaak. Die kun je niet zomaar verbannen naar een terrein aan de rand. Dat voelt onveilig. Richt je op vergunningen voor bewoners, niet op repressie.” Hij pleitte, net als anderen, voor extra parkeerplaatsen voor toeristen aan de stadsrand.
Voormalig antiquair Ferrand Tromp Meester, die binnenkort Edam verlaat, wees op het gebrek aan politiek draagvlak. “Geen enkele partij was vóór betaald parkeren in haar verkiezingsprogramma. Laat de kiezer zich eerst uit.” Als ludiek protest overhandigde hij de wethouder een koffertje met een symbolisch bedrag als compensatie voor de misgelopen parkeeropbrengsten.
Horeca en politiek kritisch over proces
Ook vanuit Horeca Nederland (afdeling Edam-Volendam) kwam kritiek. Oud-wethouder en bestuurslid Hans Schütt benadrukte dat leefbaarheid en veiligheid belangrijke doelen zijn, “maar dan wel goed onderbouwd en proportioneel. De economische gevolgen zijn nauwelijks onderzocht.” Hij noemde het ontbreken van participatie “onzorgvuldig”, iets wat veel insprekers beaamden.
Raad wil terug naar de tekentafel
Politiek klonk brede steun voor heroverweging. Lisa Marie Kes (Volendam 80) gaf aan niet principieel tegen betaald parkeren te zijn, “maar dan alleen voor bezoekers”. Samen met de coalitie diende ze een motie in om eerst een pilot te starten. Deze kreeg ruime steun.
GroenLinks, CDA, PvdA en Zeevangs Belang vroegen om meer participatie en juridische garanties voor gratis parkeren voor inwoners. Ons Belang noemde het voorstel “onnodig complex” met verschillende tarieven en oplopende prijzen, wat zou leiden tot zoekverkeer. Zij dienden samen met Lokaal Edam-Volendam (LEV) en de VVD een motie in die pleitte voor inspraak en uitwerking van alternatieven. Die motie werd unaniem aangenomen.
Wethouder erkent zorgen
Verkeerswethouder Kees Schilder erkende dat het voorstel “niet rijp is voor besluitvorming” en beloofde brede inspraak. “De werkelijkheid is complex en weerbarstig,” aldus Schilder.
Daarmee kreeg de oppositie alsnog haar zin: het voorstel gaat terug naar de tekentafel en komt op zijn vroegst pas ná de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 terug op de agenda.
Relevant artikel: