Regionaal – De rituitval in het openbaar vervoer binnen de concessie Zaanstreek-Waterland blijft onverminderd hoog. In meerdere weken is de norm van 2% overschreden, met uitschieters van meer dan 4%, zo blijkt uit cijfers van de Vervoerregio. Vooral in de weken 20, 23 en 24 viel een fors aantal ritten uit, met percentages tot 4,5%.
De feestdagen, zoals Pinksteren en het Offerfeest in week 23 en 24, zorgden voor problemen. Door een groot aandeel flexkrachten binnen het chauffeursbestand bleek het lastig om voldoende personeel beschikbaar te houden. Hierdoor vielen meer ritten uit dan normaal.

Meer klachten van reizigers
Het aantal klantreacties bij vervoerder EBS is gestegen. Reizigers klagen vooral over rituitval, restitutieverzoeken, verloren voorwerpen, en gedrag van chauffeurs. De storing aan de incheckapparatuur (validators) zorgde voor veel restitutieverzoeken, maar dit probleem is inmiddels verholpen.
Lichte verbetering personele bezetting, maar materiaal blijft achter
In mei zijn 13 nieuwe chauffeurs gestart, tegenover 5 uitstromers, wat een lichte versterking van de personeelscapaciteit betekent. Tegelijkertijd blijft de levering van nieuwe bussen achter. VDL leverde slechts één bus in week 23, ondanks eerdere afspraken over levering in week 20 en 23. Wanneer de resterende voertuigen komen, is onduidelijk. Positief nieuws is wel dat de negen BYD-bussen uit de concessie IJssel-Vecht inmiddels zijn omgestickerd in de M-net huisstijl, zelfs eerder dan gepland.
Vervoerregio grijpt in
De Vervoerregio laat weten de situatie nauwgezet te blijven volgen. Er vinden wekelijkse controles plaats op de rituitval en de maandelijkse contractgesprekken met EBS blijven in stand. Pas halverwege september wordt een nieuwe rapportage verwacht vanwege het zomerreces.
Verwachtingen blijven achter
Hoewel er volgens de Vervoerregio “duidelijke redenen” zijn voor de tegenvallende prestaties, wordt erkend dat de dienstuitvoering nog niet op het gewenste niveau is. Reizigers blijven voorlopig dus aangewezen op een onbetrouwbare dienstregeling.
Heb je zelf hinder ondervonden van rituitval of problemen met het OV in Zaanstreek-Waterland? Laat het weten in de reacties of tip de redactie.
De vervoersregio mag wel eens goed naar zijn eigen handelen kijken in deze draak van een concessie dit komt niet meer goed!
Ik maak gelukkig sinds een paar maanden geen gebruik meer van de bus (Belangrijkste reden de wanprestaties van EBS) De vakantie periode komt eraan dat betekend HEL!
Ik wens de reizigers heel veel stekte de komende maanden!
Ik heb in de keuken van diverse OV-busbedrijven gekeken en volg het hier nu een beetje. Waar het bij EBS misgaat, werd tot voor kort niet goed duidelijk doordat er van hogerhand naar personeeltekorten en nog niet geleverde bussen gewezen kon worden. Maar die twee factoren kunnen steeds minder als smoes gebruikt worden om te verhullen dat de directie er zelf bewust een zootje van maakt uit winstbejag. Het grootste probleem zijn namelijk de vele zogenaamd “efficiënte” bus- of chauffeurswissels, waardoor het elke dag vele keren misgaat. Het had op al die momenten niet mis hoeven gaan als er minder buswissels in het rijpakket hadden gezeten. Diensten beginnen vaak al met zo’n wissel. Buschauffeurs beginnen hierdoor al met stress aan hun dienst. Is er wel een aflosauto voor me? Hebben ze wel goed in hun dienst gekeken naar welk aflospunt ze moeten, nadat ze alle omleidingen op de prikborden nog even gauw hebben bekeken? Welke lijn gaan ze overnemen met welke omloop en in welke richting? Welke maatregelen gelden er voor hun dienst en worden die wel aan ze doorgegeven? Intussen sjouwen met hun spullen over het terrein en weer dat hele eind terug omdat het aflosbusje dat ze kregen toch niet staat waar ze zeiden dat het stond. De telefoon doet het ook weer niet en de regiecentrale is sowieso niet bereikbaar vanwege onderbezetting. Eenmaal door de verkeersdrukte te laat aangekomen op het juiste busstation moeten ze ook nog even het chauffeurshok in om op te schrijven dat hun collega (die er pas over een kwartier is) niet met een auto naar binnen moet, maar met het busje dat zij gebracht hebben. Want dat hebben ze zo weer nodig. Hopelijk is het een collega die Nederlands kan lezen of sowieso de moeite neemt om iets te gaan lezen. Als de EBS-directie stopt met die gare wissels, dan zullen ze ruim onder de 2% rituitval blijven.
Het vervoer vanuit Overwhere naar Amsterdam met 306 is een grote frustratie. Ik neem standaard al een bus vroeger dan eigenlijk zou moeten, want inderdaad soms komt de bus gewoon niet opdagen. Dat kost me dus elke reis een kwartier van mijn tijd. Ik zou zelf liever een dienstregeling hebben van 3 x per uur, en dan zeker weten dat de bus komt, dan een onbetrouwbare kwartierdienst. En dan wil ik het er ook maar niet over hebben dat het me ook iedere keer tijd kost om eerst met de metro naar Noord te moeten. Vaak is de bus dan net weg, en je kunt ook minder goed plannen dan voorheen, toen de bus nog vanaf het Centraal vertrok.
Tarieven omhoog, betrouwbaarheid en service omlaag.
Of het nu een gebrek is aan personeel of materieel (of een andere smoes) feit is dat de reiziger altijd de l*l is.
Het is in mijn ervaring één van de, als niet de, slechste vervoerbedriven ik heb ooit mee gemaakt. In Engeland hebben wij een uitspraak dat perfect opsomt EBS: “couldn’t organise a party in a pub”. Hoe vaak bussen zijn uitgevallen is, in mijn ogen, meer dan de 4,5%! De frustaties van de reizigers is begrijplijk; als een bus uitgevallen is, wordt dat gemeld of op het bord bij het bushalte of op het site van het OV, 9292. Maar soms komt de bus gewoon niet opdagen; sta je daar wachten op de bus, je ziet het icoontje voor de bus aan het bord en dan ineens is het verdwenen en het gaat over naar de wacht-tijd voor de volgende bus. Ik geef de chauffers niet het schuld voor dit allemaal, kunen ze hier niks erover doen, dit is puur mis-management. Misschien in plaats van dat hele fleet electrisch auto’s dat ze hebben aangeschaafd, dat geld ingestopt in beter materiaal en opleiding van chauffers was deze service beter geworden!!!!!!