Purmerend – Het college van burgemeester en wethouders van Purmerend biedt het nieuwe Parkeerbeleidsplan Purmerend ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. In dit plan staat hoe het parkeren in de gemeente de komende jaren georganiseerd wordt. Het beleid sluit aan op het in 2022 vastgestelde Mobiliteitsplan Purmerend en vormt daarmee een belangrijke bouwsteen voor een toekomstgerichte en leefbare stad.
In het parkeerkader wordt beschreven wat de plannen zijn voor parkeren in zowel de binnenstad als de woongebieden. Ook wordt ingegaan op het omgaan met parkeerdruk, het invoeren van betaald parkeren waar nodig, en het creëren van voldoende en strategisch geplaatste fietsenstallingen.
Wethouder Coen Lageveen benadrukt het belang van slim ruimtegebruik: “Purmerend groeit hard en dat betekent dat we slim moeten omgaan met de ruimte in onze stad en dorpen. Ook als het gaat om parkeren. Met het nieuwe Parkeerbeleidsplan zorgen we ervoor dat die ruimte efficiënt en toekomstgericht wordt benut. In wijken waar weinig parkeerdruk is, maken we plek vrij voor andere dingen, zoals groen of speelruimte. En als het juist druk is, kijken we stap voor stap naar oplossingen. Bijvoorbeeld door parkeerplaatsen beter te benutten, mensen stimuleren om op eigen terrein te parkeren, de druk spreiden naar omliggende gebieden, nieuwe parkeerplaatsen te bouwen of als het echt nodig is gereguleerd parkeren invoeren.”
Minder parkeren op straat in de binnenstad
In de binnenstad wordt ingezet op het verplaatsen van parkeren van straatniveau naar parkeergarages en locaties aan de randen van het centrum. Hierdoor moet de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. Ook fietsparkeerplaatsen worden verschoven naar strategische plekken aan de rand van het centrum. Dit helpt, volgens het college, om fietsen aantrekkelijker te maken en voorkomt ongewenst fietsverkeer door het voetgangersgebied.
Participatie: inwoners en ondernemers denken mee
Het parkeerbeleidsplan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met inwoners, ondernemers en diverse organisaties. Een online-enquête, ingevuld door 3528 bewoners, ondernemers en bezoekers, leverde veel waardevolle input op. Daarnaast vonden meerdere klankbordgroepen en werksessies plaats.
Ook bij de uitvoering blijft participatie belangrijk. Bij het invoeren van betaald parkeren, wanneer dit niet noodzakelijk is voor gebiedsontwikkeling, wordt een draagvlakmeting gehouden. De criteria voor zo’n draagvlakmeting worden versoepeld om beter aan te sluiten bij de wensen van bewoners.
Uitvoering, monitoring en evaluatie
Na vaststelling van het plan maakt het college een uitvoeringsprogramma waarin maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn worden opgenomen. Over vijf jaar wordt het parkeerbeleid geëvalueerd en worden de resultaten gedeeld met de gemeenteraad.
Onderdeel van het Mobiliteitsplan: STOMP-principe centraal
Het parkeerbeleidsplan vormt een concrete uitwerking van het Mobiliteitsplan. De gemeente werkt volgens het STOMP-principe: eerst lopen, dan fietsen, vervolgens openbaar vervoer, deelmobiliteit en pas daarna de privéauto. Dit moet bijdragen aan een duurzame, bereikbare en leefbare stad. Wethouder Lageveen: “Met het nieuwe parkeerbeleidsplan zetten we een belangrijke stap richting een duurzame, bereikbare, maar vooral leefbare 10 minutenstad.”
Publicatie voor inwoners
Na vaststelling door de gemeenteraad op 18 december 2025 wordt het volledige parkeerbeleidsplan beschikbaar gesteld aan inwoners via de projectpagina van de gemeente.
Deel dit bericht:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Threads (Wordt in een nieuw venster geopend) Threads










