Hoogbouw op locatie oude postkantoor

Purmerend – Het gaat er toch van komen. Hoogbouw op de locatie van het oude postkantoor op de hoek Gedempte Where en Hoornselaan. Vier architectenbureaus presenteerden maandagavond in de Nicolaaskerk hun schetsontwerpen. De architect die het mooiste ontwerp maakt krijgt de opdracht en welke dat wordt kan jij bepalen door mee te stemmen.

Black Friday 2017

Alle Purmerenders mogen via de website www.inspiratiepurmerend.nl aangeven welk ontwerp zij het meest aansprekend vinden. Op de website vindt je meer impressies van de gebouwen alsmede de visies van de verschillende architecten. Het is wel belangrijk te weten dat dit schetsontwerpen zijn. Tijdens de stemming kies je voor de architect die wat jou betreft het plan nader mag gaan uitwerken.

Zodra er een keuze is gemaakt, moet het ‘echte’ ontwerpwerk nog beginnen. Tijdens de stemming moet vooral gekozen worden voor een architect die naar jouw mening het beste een plan kan maken op de plek van het oude postkantoor.

Weerstand

Niet elke Purmerender is blij met hoogbouw vlakbij de oude kern van Purmerend. De vereniging Historisch Purmerend noemt de hoogbouw op de rand van oude binnenstad ‘van de gekke’. Andere noemen het “hoogdravende, metropole plannen in een uit de kluiten gewassen dorp, dat nog steeds denkt stad te zijn omdat het stadsrechten heeft”

Behandeling

Aankomende donderdag wordt er in de commissie SOB de hoogbouwvisie besproken. Deze hoogbouwvisie maakt deel uit van de “Agenda Purmerend 2040”. In deze agenda is een grootstedelijke ambitie voor Purmerend gesteld waarin een substantieel aantal woningen aan de stad wordt toegevoegd. De focus zal de komende jaren vooral liggen op intensiveren in de bestaande stad. De gemeenteraad zou theoretisch nog hoogbouw in Purmerend kunnen tegen houden maar zoals het er nu naar uit ziet is er een meerderheid voor deze visie.

Volg en vind ons leuk op Facebook

2 Comments

  1. ik woon zelf op de Veilinghof en daar is de toekomstige nieuwbouw op het brantjesterein goed geregeld. Hoogbouw op de plaats v h postkantoor is naar mijn mening niet verkeerd, mits geplaatst zoals bijvoorbeeld op het plaatje linksboven. DAt voorste gedeelte breekt het hoogbouweffect. met name voor de flats aan de prinsenhof. ALs er ook nog een parkeergarage onderkomt voor bezoekers van binnenstad en voor de purmarijn zal dit de stad goed doen

  2. Er is veel gaande in Purmerend en ik heb niet de illusie dat ik overal verstand van heb en dus overal een gefundeerde mening over kan hebben.

    Toch wil ik graag een onderwerp aanstippen dat ons als ondernemers (in die rol) moet aanspreken. Het betreft de hoogbouwplannen op de oude PostNL locatie, naast de Hoornse Brug – we weten allemaal wel waar het over gaat.

    Afgelopen jaar ben ik in de gelegenheid geweest een aantal bijeenkomsten bij te wonen waar de thema’s Retailagenda en City Marketing op de agenda stonden.

    Retailagenda:
    De essentie van dit plan – een convenant tussen gemeenten en Rijk – is de verdichting van het winkelgebied. Er was – en er is nog steeds – leegstand van winkelpanden in binnensteden. Deels veroorzaakt door de economische crisis, deels omdat internet winkelen nog steeds groeit. Daar tegenover bestaat er veel overeenstemming over het feit dat winkelgebieden alleen maar aantrekkelijk zijn als de “beleving” centraal staat. Die “beleving” moeten de retailers individueel en collectief zien te organiseren om winkelend publiek te trekken, vast te houden en te verleiden te besteden.
    Dat Purmerend dat helemaal niet verkeerd doet blijkt wel uit o.a. de nominatie voor beste winkelstad (middelgrote gemeenten).
    In het kader van de Retailagenda is nadrukkelijk aan de orde dat het winkelgebied zou moeten verdichten. Dat betekent concreet dat retail/horeca die zich nu aan de rand van de historische binnenstad bevindt verleid moet worden in die historische binnenstad te gaan zitten, en dat die panden aan de rand dan geschikt zouden moeten worden gemaakt voor woning of zakelijke dienstverlening. Ambitieus en niet iets wat snel geregeld kan, maar in ieder geval een visie die het verdient concreet uitgewerkt te worden.
    Voordelen zijn evident:
    Een compactere binnenstad, met (nog) meer winkel en horeca gelegenheden, geen storende (en soms verpauperde) leegstand en daarmee vergroting van de aantrekkelijkheid – zowel voor Purmerenders als regionaal. Intensievere samenwerking voor een gezamenlijk doel (veel winkelend publiek die veel besteden) kan daarmee ook gestalte krijgen.

    City Marketing:
    Het creëren van een identiteit voor een stad als Purmerend is lastig. Het historische (marktstad) is bekend, het recent historische (de laatste 50/60 jaar) is toch vooral overloop en slaapstad, snelle uitbreiding en daarmee is er niet iets gedeelds meer te ontdekken.
    De stad Purmerend heeft nu als onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam en de niet aflatende toeristenstroom een nieuwe kans om mee te liften op die stromen (en daarmee ook economisch haar voordeel te doen). Tussen Edam/Volendam, Alkmaar, Hoorn en Amsterdam is Purmerend een kruispunt dat objectief natuurlijk minder te bieden heeft als die steden (allemaal ook groter en meer historie) maar nog wel zo veel dat er voor de (Nederlandse en buitenlandse) bezoeker een goede reden is Purmerend aan te doen.

    Met de ontwikkeling van Waterlands Goed – en dus regionaal – zijn er nieuwe mogelijkheden aan te boren en komen er dus nieuwe kansen. Dat de historische binnenstad hierin een prominente rol speelt – als belangrijk element in de Waterlands Goed promotie – staat buiten kijf.

    Discussie over hoogbouw op Post NL locatie:
    Niemand zal ontkennen dat er behoefte is aan woningen en dat daarbij een grote diversiteit nodig is (dus zowel betaalbaar voor jongeren, sociale huurwoningen als woningen in het hogere segment). Niemand zal ook ontkennen dat gezien de beperkte ruimte – en dat geldt niet alleen in Purmerend – het noodzakelijk zal zijn ook hoog te bouwen, hoger dan 4 of 5 hoog).
    De plannen die nu gepresenteerd worden doen naar mijn idee afbreuk aan de waarde van een historische binnenstad. Een waarde die in beide hierboven genoemde initiatieven (Retailagenda en Waterlands Goed) van essentieel belang wordt geacht voor het slagen van die initiatieven.
    Als we het serieus nemen met de historische binnenstad als marketing instrument (en dus voor toekomstige economische voordelen) moet diezelfde binnenstad niet belast worden met storende hoogbouw. Alle bouwplannen praten ook nog over een vorm van economische activiteit op de begane grond, net nu er besloten is (in het Retailagenda overleg) dat er voor dit soort activiteiten buiten de ring (Gedempte Where, Gedempte Singelgracht, Westerstraat, Nieuwstraat, Plantsoengracht) geen ruimte meer zou moeten zijn. Hoe nieuwe horeca initiatieven in die nieuwbouw passen met alle horeca op de Koemarkt (waar toch ook regelmatig wisselingen plaats vinden – en niet omdat ze allemaal succesvol zijn) is ook de vraag. Bouwen voor leegstand van de bedrijfsruimtes zou absoluut niet moeten kunnen.

    Dit document is bedoeld om te onderzoeken of er een soort van gezamenlijk standpunt te formuleren is vanuit de ondernemers over dit hoogbouw plan.
    Dat je als individuele ondernemer voordelen kunt zien in een (nieuwe) groep potentiële klanten zo dicht bij je bedrijf is evident, maar dit plan is strijdig met de eerdergenoemde visies (Retailagenda en City Marketing), visies die bedoeld zijn voor de lange termijn en voor het gezamenlijk belang van de stad Purmerend, haar inwoners en ondernemers.

    Wouter van Waardt

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*