3.8 C
Purmerend
donderdag 8 december 2022

HomePurmerendNieuwe buslijn gaat rondje Purmerend maken - alle belangrijke punten zonder overstappen...

Nieuwe buslijn gaat rondje Purmerend maken – alle belangrijke punten zonder overstappen bereikbaar

Purmerend – Het is een veelgehoorde klacht in Purmerend. Diverse belangrijke punten in de stad zijn niet voor alle inwoners van onze stad zonder overstappen te bereiken. Vervelend voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Eind 2023 komt daar, door de komst van een nieuwe ringlijn, een eind aan.

Vanuit de Gors naar het nieuwe politiebureau, vanuit de Weidevenne naar de bibliotheek of vanuit de Overwhere naar het zwembad. Belangrijke faciliteiten zijn voor veel Purmerenders niet zonder overschappen te bereiken en dat is lastig als je afhankelijk bent van bus en trein.

Rondje Purmerend

In december 2023 gaat de nieuwe consessie van het streekvervoer in Waterland weer in. Ook de volgende periode zal het vervoer in onze regio worden verzorgd door EBS. Nieuwe electrische bussen, een ander kleurtje, nachtbussen die ook door de week naar Amsterdam Centraal rijden en… de nieuwe ringlijn die alle wijken en belangrijke faciliteiten zonder overstappen met elkaar gaat verbinden.

Haltes Ringlijn

De ringlijn rijdt ieder half uur in beide richtingen en zal ondermeer de volgende haltes aan doen:

Baanstee: Polderweg, Visserijweg, Magneet, Signaal, Westerweg, Kelvinstraat –> Purmer-Noord: Korenstraat, Tarwestraat, Bunderstraat, Zuivelpad, Sjeesstraat –> Purmer-Zuid: IJsselmeerlaan, Mastbos, Frescobaldistraat, Beethovenstraat, Brahmsstraat, Cornelis Edelmanstraat, Moeder Teresastraat –> Weidevenne: Canberrastraat, Woestijnstraat, Zoeloestraat, Orinocostraat, Savannestraat, Retiropark, Vuurtorengracht –> Hazepolder: Neckerstraat, –> Centrum: Sluisbrug, Tramplein, Gedempte Singelgracht, Gedempte Where, Stadhuis –> Gors: Waterlandplein, Waterlandlaan –> Wheermolen: Brug Wheermolen, Churchilllaan –> Overwhere: Station Overwhere, Flevostraat, M.L. Kingweg, Koogsingel, Nieuwe Gouw


Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.

Gerelateerde artikelen

7 REACTIES

  1. Hoi Dagmar. Geen antwoorden en geen nieuw plattegrondje dus. Jammer. Gemiste kans, want daar had EBS misschien nog iets aan gehad.

  2. Dagmar, ik z**k je niet af maar stel je n.a.v. je opmerkingen wat vragen. Daar geef je helaas geen antwoord op. Jammer, want jij weet vast hoe het beter en goedkoper kan.

  3. Busbestuurder,

    Ik weet niet wat u dwarszit maar op de Facebookpagina staan soortgelijke vragen/opmerkingen. Net zoals opmerkingen over de ingangsdatum: eind 3023.
    Het is dus duidelijk iets wat leeft.
    Ik stel die vragen niet voor mezelf: ik ben niet afhankelijk van busvervoer als het niet hoeft.

    Er zijn bijv. heel veel ouderen (maar ook mensen die wel afhankelijk zijn van het OV aldanniet met een krappe beurs) die graag op woensdag naar de markt gaan op het Meerland en ook daar hun boodschappen halen of op vrijdag dit doen op het Gildeplein en niet allemaal even goed ter been zijn en soms gebruik moeten maken van hulpmiddelen.

    Deze mensen willen graag zelfstandig deze activiteiten blijven ontplooien en niet afhankelijk zijn van familie/vrienden/buren e.d.

    Vragen wat het gaat kosten is in tijden van inflatie en extreme prijsverhogingen niet ongepast netzomin als vragen hoe lang een rit gaat duren als u kijkt naar de reistijd anno 2022 met lijn 101 vanuit de stad naar de Molentocht.

    Maar ja, het is natuurlijk makkelijker om iemand (op de persoon) af te z**ken.

  4. Dagmar, als ik het goed begrijp wil je dus aan de ene kant een nog uitgebreidere route voor delen van wijken waar de ringlijn niet komt. Daar komen gewoon andere ontsluitende en R-Net lijnen te rijden. Afhankelijk van waar je moet zijn, is een overstapje dan onoverkomelijk? Het is namelijk onmogelijk om alle vierkante meters Purmerend met elkaar te verbinden d.m.v. één ringlijn. Een RINGlijn, de naam zegt het al, is een RINGlijn. Net als de A10 een RINGweg om Amsterdam is. Via de A10 kom je ook niet overal. Dan zal je op een gegeven moment ook een afslag moeten nemen en via een andere weg naar je bestemming rijden.

    En aan de andere kant klaag je / vraag je je nu al af wat een ritje met de rijnlijn gaat kosten en hoe lang de bus daarover zal gaan doen. Nou, da’s simpel: des te uitgebreider de ringlijn wordt en des te meer lussen die gaat maken, des te hoger zal de ritprijs worden en des te langer zal de rit duren, vooral van en naar wijken die ver uit elkaar liggen.

    Dus… wat wil je nou eigenlijk? Geef eens aan hoe jij het zou doen. Wel mooi uitgewerkt graag, het liefst met een ingetekend plattegrondje.

  5. Ik hoop dat deze route nog wordt aangepast om zoveel mogelijk (buurt-) winkelcentra aan te doen. o.a. Gildeplein en Meerland. Nu rijdt de bus alleen aan de buitenkant van de Purmer langs.

  6. Pas eind 2023 i.v.m. nieuwe concessie?
    Enfin dan is er wellicht nog tijd om o.m. deze ‘missers’ in te plannen:
    -rijdt niet door de Gors (Zuid) en Purmer Zuid (Noord), maar met een wijde boog erom heen.
    -komt niet langs de winkelcentra (bijv. Purmer-Zuid, Gors).

    Ik vraag me trouwens oprecht af wat een ritje van bijv. Mastbos naar Signaal of Brahmstraat naar het zwembad aan de IJsselmeerlaan gaat kosten en hoe lang je er over doet.

Wat u zegt


Advertentie


Onze Socials

9,197FansLike
2,236VolgersVolg
1,534VolgersVolg

Het weer

Purmerend
bewolkt
3.8 ° C
5 °
2.8 °
91 %
3.2kmh
100 %
do
6 °
vr
3 °
za
4 °
zo
2 °
ma
1 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.