4.3 C
Purmerend
dinsdag 23 april 2024
HomeRegionaalPurmerend zet zich schrap - 2024 wordt het jaar van de files,...

Purmerend zet zich schrap – 2024 wordt het jaar van de files, ook binnen de bebouwde kom

Purmerend – Dat het onvermijdelijk is dat het viaduct A7 over het Noord-Hollandsch kanaal op de schop zou moeten, werd direct duidelijk toen in oktober 2022 bleek dat de constructie van de brug niet in orde was. Hoe groot de consequenties zijn voor het verkeer, dringt nu eigenlijk pas goed door. En niet alleen voor de gebruikers van de A7 zelf, maar ook voor inwoners van onze gemeente en het verkeer in een groot deel van Noord-Holland.

In februari of maart 2024 begint Rijkswaterstaat met de herstelwerkzaamheden aan het viaduct. Volgens de planning zal het tot en met oktober 2024 duren voordat het viaduct veilig genoeg is om weer volledig open te worden gesteld voor het verkeer. De werkzaamheden zullen naar verwachting extreme files met zich mee brengen.

Niet alleen op de A7. Omdat er meerdere toe- en afritten worden afgesloten, er minder -en smallere- rijstroken beschikbaar zijn en er een snelheid beperkende maatregel wordt ingesteld, zal de verkeersdruk zich als een olievlek verspreiden. Op de doorgaande wegen binnen de gemeente, maar ook op de alternatieve routes in de regio. En extra files daar hebben gevolgen voor een veel groter gebied.

Rijkswaterstaat probeert mensen te overtuigen minder met de auto te reizen. Maar zelfs als dat lukt, verwacht de organisatie grote overlast. Ook de problemen bij de NS werken niet mee. RWS geeft aan dat extra ruimte in de trein een onderwerp van gesprek is met de NS, maar dat extra treinen op dit moment niet haalbaar lijken.

Wat gaat er gebeuren?

In een gedeelte van de constructie zit er te weinig wapening in het beton. In de nok van het viaduct is er de verkeerde wapening gebruikt. Om dit te herstellen moeten er handmatig duizenden gaten in het wegdek worden geboord. Per rijhelft kost dat ongeveer vier maanden.

Tijdens de werkzaamheden worden de op- en afrit Purmerend-Centrum afgesloten. Dit gebeurt dus zowel in de richting van Hoorn als in de richting van Zaandam. Ook de oprit van Weidevenne in de richting van Hoorn wordt gesloten.

Als er gewerkt wordt aan de weghelft in de richting van Hoorn, wordt het verkeer via de andere kant van de A7 (richting Zaandam) geleid. Hier worden dan in beide richtingen twee smalle rijstroken gecreëerd waar een maximale snelheid zal gelden van 70 km p/h. Zodra de weghelft in de richting van Zaandam wordt aangepakt, wordt deze situatie omgekeerd.

Wat zijn de consequenties qua verkeersdruk?

Als gevolg van de werkzaamheden kan er zich ongeveer een kwart minder auto’s over dit deel van de A7 verplaatsen. Dat in combinatie met de afsluiting van drie toe-/afritten heeft grote gevolgen voor de hele regio.

Automobilisten die vanuit Weidevenne in de richting van Hoorn willen, zullen alternatieven moeten zoeken. Bijvoorbeeld via Wijdewormer, waar tijdens de spits een inrijverbod geldt. Een andere mogelijkheid is door de stad heen via afrit Purmer-Noord (toerit Purmerend-Centrum is ook afgesloten) of juist via de Jaagweg-route Volendam. Mensen die normaalgesproken gebruik maken van toe-/afrit Purmerend-Centrum, zullen nu binnendoor moeten rijden. Afhankelijk van de richting zullen zij gebruik maken van afrit Weidevenne of Purmer-Noord.

Door deze maatregelen, zal de verkeersdruk in de hele stad toenemen. Verkeer moet via alternatieve manieren toe- en afritten bereiken. Ook de Jaagweg en de N244 zullen veel meer verkeer te verwerken krijgen, wat weer gevolgen heeft voor het verkeer op de toch al drukke A10. En zo verspreiden de gevolgen van de werkzaamheden op de A7 zich als een olievlek.

RWS onderzoekt maatregelen

Zoals gezegd probeert RWS mensen uit de auto te krijgen. Daarnaast onderzoekt ze nog andere maatregelen:

  • De inzet van een standby-berger om het hoofdwegnet bij een incident snel weer vrij te krijgen
  • Inzet van verkeersregelaars bij drukke oversteken
  • Nauwe afstemming en eventuele beperking brugopeningen tijdens spitstijden
  • Doelgroepen gerichte advertentiecampagnes op social media, websites en in navigatie-apps
  • Mobiliteitsadvies voor werkgevers en stimulering gedragsverandering

Maar hoe je het ook wendt of keert. Purmerend zet zich schrap. 2024 zal het jaar worden van de files.

Foto: RWS

Relevante artikelen:



Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.


Gerelateerde artikelen

1 REACTIE

  1. Wat een mooi vooruit zicht voor 2024!
    NOT.
    Er is weer eens over ‘nagedacht’.
    Ik kom soms nu de wijk al moeilijk uit.
    En het is niet zo dat het OV voor 2024 een uitkomst biedt…..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Advertentie


Onze Socials

9,899FansLike
2,549VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
licht bewolkt
4.3 ° C
6 °
2.2 °
71 %
0.5kmh
38 %
di
9 °
wo
9 °
do
9 °
vr
11 °
za
8 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.