Regionaal – Ondanks een lichte daling van de filezwaarte in het eerste halfjaar van 2024, blijft het verkeer in Nederland druk. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB Verkeersinformatie. Hoewel we iets minder lang in de file stonden, is de groei van het wagenpark en het aantal gereden kilometers nog steeds aanzienlijk.
Wegwerkzaamheden verergeren de situatie
De ANWB wijst erop dat wegwerkzaamheden een grote impact hebben op de doorstroming. Grote projecten, zoals de werkzaamheden op de A7 bij Purmerend en de A12 tussen Woerden en Utrecht, zorgden voor veel extra fileleed. Ook de recente afsluiting van de A10 Noord bij Amsterdam leidt tot grote problemen.
Geen trendbreuk
“De lichte daling van de filezwaarte is opmerkelijk gelet op de flinke groei van het wagenpark in het afgelopen jaar en de toename van het aantal gereden kilometers op ons wegennet”, aldus Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie. Toch denkt de verkeersspecialist niet dat er sprake is van een trendbreuk. ,,Nee, dat verwacht ik niet. We zien nu op veel plekken in ons land weer enorme opstoppingen ontstaan door wegwerkzaamheden, dus het is lang niet overal beter doorrijden. We zien ook dat, na de coronaperiode, de verkeersdrukte op de wegen steeds onvoorspelbaarder wordt”, meent Broekhuis.
Onvoorspelbare files
De filezwaarte tijdens de ochtendspits daalde het afgelopen halfjaar met 2 procent. Overdag nam het aantal files toe met 5 procent en tijdens de avondspits bleef de filezwaarte vrijwel gelijk ten opzichte van deze periode vorig jaar. Tijdens de ochtendspits, tussen 06.00 en 9.30 uur is er voornamelijk woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.
Na de ochtendspits mengt zich daarbij het overige verkeer dat in intensiteit steeds meer toeneemt en leidt tot veel meer files. Het afgelopen halfjaar nam de filezwaarte op dinsdag en woensdag tijdens de daluren toe met ruim 20 procent. Op deze momenten zijn files nauwelijks te voorspellen, de verschillen per dag zijn sterk, geeft de ANWB aan.