Edam-Volendam – Het heeft jaren geduurd, maar de kogel is door de kerk: per 1 januari 2026 verandert het parkeerbeleid ingrijpend in het centrum van Edam en de oude kom van Volendam. Althans als de gemeenteraad op 26 juni 2025 instemt met het invoeren van betaald parkeren op de belangrijkste parkeerterreinen rondom het centrum. Tegelijkertijd wordt de maximale parkeertijd in de woonstraten teruggebracht naar dertig minuten. De maatregel moet een einde maken aan de toenemende parkeerdruk, onveiligheid en overlast die bewoners en ondernemers al lange tijd ervaren.
De oude kom van Volendam en het historische centrum van Edam trekken jaarlijks tienduizenden bezoekers. Vooral in de lente- en zomermaanden rijden dagjesmensen, toeristen en inwoners uit de regio massaal richting het centrum. Een groot deel parkeert de auto in de woonstraten, waar tot nu toe een relatief soepele parkeerschijfregeling gold. Daardoor staan straten vaak urenlang vol, tot frustratie van bewoners die zelf geen plek meer kunnen vinden. De gemeente wil die situatie nu aanpakken door het parkeren te reguleren én te sturen.
Acht grote parkeerterreinen
Het nieuwe beleid voorziet in betaald parkeren op acht grote parkeerterreinen, waaronder de Baanstraat in Edam en het Marinapark, Amvo en Slobbeland in Volendam. De tarieven zijn gedifferentieerd. Zo betaalt een bezoeker op de Baanstraat €2,50 per uur voor de eerste drie uur, oplopend tot €10 vanaf het vijfde uur. Op de terreinen Singelweg en P2-Marinapark geldt een lager tarief en mag onbeperkt worden geparkeerd. Daarmee worden bezoekers aangemoedigd om juist aan de randen van het centrum hun auto te laten staan, terwijl kort parkeren in de buurt van winkels wél mogelijk blijft.
Ontheffing voor inwoners
Een belangrijk aspect van het plan is de regeling voor inwoners van Edam-Volendam. Zij mogen op de betaalde parkeerterreinen de eerste anderhalf uur gratis parkeren. Dat is gelijk aan de huidige maximale parkeertijd in de parkeerschijfzones. Bewoners kunnen daarnaast een ontheffing aanvragen voor de woonstraten, zodat zij niet beperkt worden door de nieuwe regeling. Voor een tweede auto is het mogelijk om een vergunning te verkrijgen op een van de grote parkeerterreinen.
Ruim vier ton
Het nieuwe parkeerregime brengt ook financiële gevolgen met zich mee. De eenmalige investering voor parkeerautomaten en infrastructuur bedraagt ruim een ton. Jaarlijks kost het systeem de gemeente ongeveer 272.000 euro aan beheer en handhaving, maar daar staat tegenover dat de verwachte opbrengsten boven de 735.000 euro liggen. Per saldo levert het beleid dus ruim vier ton per jaar op, geld dat volgens de gemeente deels terugvloeit in verbetering van de openbare ruimte en extra handhaving.
Ondernemers verdeeld
Ondernemers zijn verdeeld over het plan. Sommigen vrezen dat klanten wegblijven als ze moeten betalen voor een parkeerplek. Anderen zien juist kansen, omdat de doorstroming in de winkelstraten toeneemt en plekken dichter bij de winkels vaker vrijkomen voor nieuwe klanten. Voor het winkelpersoneel, dat vaak verder van huis werkt, komen er speciale ontheffingen beschikbaar om op bepaalde terreinen te parkeren.
Variant 2
Het college van B&W kiest voor de zogenaamde ‘variant 2’, waarin betaald parkeren alleen op parkeerterreinen geldt en niet in de woonstraten. Twee andere varianten, waaronder een variant met betaald parkeren óók in woonwijken, zijn bewust afgevallen omdat ze te belastend werden bevonden of financieel minder aantrekkelijk waren. Bij deze voorkeursvariant blijft het systeem overzichtelijk en blijft het karakter van de historische woonwijken behouden, aldus het college.
Begin volgend jaar
De invoering is gepland op 1 januari 2026. Met deze nieuwe koers kiest Edam-Volendam voor een striktere regie op parkeren, een financieel houdbaar systeem en een schonere, leefbaardere binnenstad. Of de praktijk straks net zo voorspoedig verloopt als het beleid op papier, zal pas blijken na de invoering in 2026.