Landsmeer – Zaterdagmiddag rond 17.00 uur is er een ongeluk gebeurd op de IJdoornlaan in Landsmeer. Een automobilist wilde afslaan richting het tankstation, maar zag de motorrijder (die rechtdoor richting Amsterdam reed) over het hoofd.
De motorrijder is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Over zijn verwondingen is niets bekend.
De auto, waarvan het rechtervoorwiel is afgebroken, en de motor werden door een berger opgehaald. Het verkeer ondervind veel hinder vanwege het ongeluk. De A10 richting Zaanstad is een tijdlang afgesloten geweest en het verkeer werd binnendoor omgeleid.
Ik zag laatst 3 Italiaanse motorrijders op de vluchtstrook de file voorbij rijden.
In Italië is dat toegestaan, maar in Nederland mag en verwacht je dat niet, dan ligt er een ongeluk in een klein onverwachts hoekje.
In Duitsland mag je weer niet als motorrijder tussen de 2 linkerrijstroken rijden, inhalen.
Omdat in Duitsland de bestuurder bij een overtreding geflitst wordt gaan er ook stemmen op dat een motorrijder aan de voorzijde een kentekenplaat moet voeren.
Al die verschillende landelijke regels maken het voor de automobilist en motorrijder onoverzichtelijk.
Als motorrijder is het van belang: “Zien of gezien worden” .
In de late herfst of droge winter verwachten automobilisten geen motorrijders op de weg en dan zien ze je niet, hoeveel licht je ook voert.
Geen verwachting is geen zicht op wintervaste motorrijders op 2 of 3 wielen.
Wielrenners… ook al van die sociale gasten. Houden ook altijd met alles en iedereen rekening. Niet.
spiegels…. spiegels… spiegels….
Wielrenners worden ook continu over het hoofd gezien!
Tjemig wat een discussie weer.
Volgens mij heeft de AudiTT een inschattingsfout gemaakt; hij wilde afslaan richting het tankstation, maar zag de motorrijder (die rechtdoor richting Amsterdam reed) over het hoofd.
Hij had rechtdoorgaand verkeer voorrang moeten verlenen.
Een ongeluk zit (vaak) in een klein hoekje en fouten worden door iedere verkeersdeelnemer gemaakt.
Tuurlijk, gooi het daar maar op, want “o, we zijn zo kwetsbaar” en “o, we willen niet aangereden worden door de boze meneren en mevrouwen op vier wielen”. Bijna dezelfde insteek als mensen met die walgelijke “Baby on Board” stickers op hun auto, die zelf met piepende banden en ‘hoekend’ wegrijden en met een peuk in het hoofd de muziek uit hun speakers laten knetteren. Anderen moeten rekening met ze houden, maar zij zelf niet. Jasses!
Buschauffeurs EN motorrijders zijn beiden geen officiele autoriteiten waar het kennen en toepassen van verkeersreglementen en rijprocedures betreft. Al moet ik toegeven dat vanuit veiligheidsoogpunt de motorrijder wel vaker op diens eigen veiligheid let (en moet letten). Wat ik vooral merk is dat steeds meer overige weggebruikers de regels niet meer kennen of (willen) toepassen. Ik zou ze allemaal willen vragen de regels die het CBR opstelt weer eens ter harte te nemen, hier:
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/artikel/rijprocedure-a.htm (motor)
https://www.cbr.nl/nl/service/nl/artikel/rijprocedure-b-1.htm (auto)
Voorts pleit ik gewoon voor vriendelijkheid en hoffelijkheid zodat we allemaal met plezier kunnen rijden, of het nu voor je werk of je plezier is. En bedenk dat gedrag en regels vaak niet hetzelfde tot gevolg hebben…
uiteraard, vanuit je bus, auto of dergelijke LIJKT het vaak zo. Maar goed, mensen die niet zelf motorrijden kunnen dit niet begrijpen. Helaas en jammer dat het van beide kanten niet word begrepen en de discussie hierover is dan ook redelijk nutteloos. Hoe dan ook, ik blijf het doen inderdaad en wel op een manier die mij het veiligst lijkt op het moment. Als je voelt dat ik daardoor voordring, helaas, het is niet anders. Ook weinig zin om van achter te worden aangereden.
Beste motorrijder, de manier waarop (o.a.) het naar voren rijden bij een verkeerslicht in de meeste gevallen gebeurt, komt de veiligheid NIET ten goede, getuigt totaal NIET van enig respect naar andere weggebruikers toe en is in het algemeen ronduit asociaal, onvoorzichtig, egoïstisch en roekeloos te noemen. Sorry, maar ik kan er niets anders van maken. Ga het eerst maar eens laten zien in het verkeer, jij en je makkers, dat jullie wel sociaal en kwetsbaarheidsbewust kunnen rijden. Maar ik heb er een hard hoofd in: het wordt helaas met de dag erger.
@motorrijder “Het is rijgedrag dat in Nederland niet in de wet wordt goedgekeurd”
He reacties lezen alsof “jij het recht hebt om” met verwijten naar anderen. Het leest (helemaal) niet als opmerkingen van een “heer in het verkeer” die defensief rijdt.
@ motorrijder,
Je hebt inderdaad geen motorrijbewijs nodig indien je voor 19 januari 2013 een autorijbewijs had.
Na die datum moet je een motorrijbewijs halen om op zo’n type motorscooter te mogen rijden.
Ik rij zelf op een Gilera Fuoco. Sinds september 2009 heb ik al ruim 200.000 km mee afgelegd op dit soort motorscooter. Ik ben er mee naar de Hoog Alpen, Noord Italië, Pyreneeën en Noord Spanje gereden.
Je weet zelf dat je als motorrijder defensief moet rijden.
Beste buschauffeur, jij snapt het echt niet. Het naar voren rijden bij het stoplicht is JUIST voor de veiligheid van een motorrijder net zoals het tussen de file doorrijden (https://motoshare.eu/nl-nl/ride/vooraan-staan-bij-het-stoplicht-het-recht-van-motorrijders). Als motorrijder ben je kwetsbaar en wil je niet door achtopkomend verkeer worden geraakt. Overigens, en dat je ook gewoon opzoeken, is dit niet alleen toegestaan maar word het zelfs aanbevolen. Maar uiteraard, jij als buschauffeur hebt de waarheid in pacht als het om de wegen en verkeerswet gaat nietwaar? Wel eens de rijprocedure doorgelezen? Man, wat kan jij een onzin uitkramen en zeker wanneer het om het verkeer gaat.
Beste motorrijder, alleen al het inhalen van de wachtrij voor een stoplicht, omdat ze zo nodig als eerste weer weg moeten zijn… met vaak de meest hachelijke taferelen als gevolg. Bah, asociale gasten die dat doen. Die enkele motorrijder die wel netjes rijdt, valt bij mij gewoon op. Ik kom hem wel af en toe tegen, maar helaas niet vaak genoeg. En da’s nou ook meteen het verschil tussen motorrijders en buschauffeurs. De nette motorrijder is de uitzondering, terwijl het bij buschauffeurs juist opvalt en mensen verbaasd reageren als een buschauffeur rare dingen doet in het verkeer. Snap je wel, motorrijder?
Beste busbestuurder, uiteraard en dat wil ik ook niet ontkennen. Maar lees ook even goed, ik heb daar niets over gezegd. Wel dat dit waarschijnlijk geen ECHTE motorrijder is. En ja, ik kan mij voorstellen vanuit de cabine van een bus dat het soms LIJKT of iets net niet kan. Soms moeten wij op de motor wel andere dingen doen, juist vanwege de kwetsbaarheid. Maar ik ga niet doen alsof jij dat snapt, duidelijk namelijk dat jij nooit op de motor hebt gezeten en buschauffeurs zijn de beste bestuurders van alle, die doen nooit iets wat eigenlijk niet kan heh?
Beste motorrijder, ik zie bij motorrijders dan weer héél vaak dingen waarvan ik denk: ‘serieus… en jij bent zo kwetsbaar toch’? Vooral in de spitsfiles op de N235. De motorrijders daar lijken nog nét iets asocialer en brutaler te zijn dan elders.
Dit zie je vaker gebeuren als je op de motor zit. Mensen in de auto zien je niet of willen je niet zien, ik weet niet wat het is. Overigens, dit is geen motorrijder maar iemand op een scooter waarvoor GEEN motorrijbewijs nodig is. Veel van deze rijders snappen dan ook niet wat het is om op een motor te rijden, geen rijbewijs en geen ervaring speelt ook vaak parten.