Regionaal – Uit een recent onderzoek in opdracht van ProRail blijkt dat het spoor bij trajecten tussen Zaandam en Krommenie-Assendelft en Zaandam en Purmerend Overwhere mogelijk risico lopen op verzakking.
De bodem onder deze trajecten is volgens het onderzoek nog niet bewezen geschikt voor eventuele toekomstige vervoersgroei en vertoont zwakke plekken die tot ontsporingen kunnen leiden.
Gerustellend
ProRail benadrukt dat er geen reden tot paniek is. Het treinverkeer wordt als veilig beschouwd, maar de spoorbeheerder laat wel verdere inspecties uitvoeren om de infrastructuur grondig te onderzoeken.
Momenteel voldoet 1.400 kilometer van de onderzochte spoordijken in Nederland niet aan de veiligheidsnorm, waarbij de westelijke regio met voornamelijk klei of veen als ondergrond het meest kwetsbaar is. Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV zijn ingeschakeld om het vervolgonderzoek uit te voeren.
Extra maatregelen indien nodig
ProRail overweegt mogelijke extra maatregelen als de veiligheid in het geding komt, zoals het vertragen van treinsnelheden of het implementeren van extra onderhoudsmaatregelen.
Voorlopig blijft het treinverkeer normaal functioneren, en ProRail benadrukt dat het om een tussenrapportage gaat die nog verder gevalideerd moet worden.
Dat is al lang bekend. De huidige spoordijken werden gebouwd op veengrond. Zie maar de uitgegraven slootjes langs het spoor. Vroeger reed het langzamer en was de trein lichter wat asbelasting betreft.
Als machinist bij de NS voelde je verschil in de ondergrond ook al bij de grenspassages. Het ballastbed waarop de rails ligt is daar zwaarder (dikker).
Je kan op veengrond niet steeds meer gewicht (zand, grind) toevoegen, dan krijg je hier een verzakking en daarnaast een ophoging (waterbedeffect)
Het spoortraject tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht is geschikt gemaakt voor 200 km/u, maar door de slappe ondergrond krijg je een golfbeweging (boeggolf), voor de trein uit waardoor er maximaal 160 km/u mag worden gereden.
Ook wat asbelasting zijn er verschillende trajecten. Een voorbeeld, geldt zowel voor passagiers- en goederenvervoer. Op een traject is de asbelasting 18.000 kg. Bij een 4 assige wagon mag dus de maximale belading met eigen gewicht 72.000 kg zijn.
Op andere trajecten mag de asbelasting 22.500 kg zijn. Dus bij een 4 asser 90.000 kg. Als je eigen wagon leeg al 26.000 kg weegt dan kan je uitrekenen wat je mag laden. Bij het OBA (Overslag Bedrijf Amsterdam) wordt iedere wagon na het laden gewogen op een weegbrug.
Dus ook op het spoor heb je te maken met gewichts- of snelheidsbeperkingen.
Het lijkt wel op de A7 bij Purmerend…