Purmerend – Voor bewoners van Weidevenne wordt het binnenkort makkelijk en eenvoudig om in contact te komen met wijkmanager Michael Lanting. Het Wijkwethouderspreekuur en de Wijkkerngroep bestaan niet meer in Weidevenne en de tijd dat een wijkmanager op de fiets of lopend door de wijk ging om vragen te beantwoorden is verleden tijd. Om bewoners makkelijk en eenvoudig in contact te brengen met de wijkmanager gaat de wijkwebsite weidevenner.nl binnenkort van start met een voor Purmerendse wijkwebsites unieke aanvulling: online chatten met de wijkmanager.
Toen de website vorig jaar vanwege tijdgebrek dreigde te worden opgeheven keken Conny Dijkstra en Piet Jonker, na ‘een leven bij de wijkkranten’, elkaar eens aan en besloten de uitdaging aan te gaan. Piet: “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het is geweldig leuk om te doen.” Conny: ”In tegenstelling tot de wijkkranten, waar we jarenlang met veel plezier aan meewerkten, zijn we nu veel actueler en niet meer gebonden aan deadlines, ruimtegebrek en bezorgperikelen.”
De redactie richt zich op Weidevenne, Centrum en Kop West, en de site is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol informatieplatform met maandelijks tussen de vier en vijfduizend bezoekers. Volgens de enthousiaste redactieleden komen er in de toekomst meer ‘aanpassingen’, want ‘je moet wel met de tijd meegaan’.
Tijdstip
De live chatsessie start op woensdag 25 april van 19.00 tot 20.00 uur. Wijkmanager Michael Lanting beantwoord vanuit Grand Café Heel Europa vragen van bewoners. Als er niet meteen een pasklaar antwoord kan worden gegeven, wordt later contact opgenomen met de vragensteller.
Start Chat
Als u op de homepagina bent van weidevenner.nl, ziet u rechtsonder een pop-up verschijnen met start chat. Klik hierop en de chat begint. Als het druk is kan het zijn dat u even moet wachten. Michael is dan in gesprek met een andere bewoner.
De redactie van Weidevenner.nl en Michael hopen dat bewoners deze moderne manier van communiceren kunnen waarderen
Wat doet een wijkmanager?
Ze zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor inwoners. Zie ze een beetje als de schakel tussen wijk en gemeentehuis. De wijkmanagers zijn veel buiten, komen in de wijken, spreken met bewoners, instanties en ondernemers. Ze willen zo goed mogelijk weten wat er in wijken speelt en proberen de verbinding te zoeken met de mensen die er wonen en werken. Ze geven ook gevraagd en ongevraagd advies in het stadhuis over signalen die ze opvangen op straat. Ze komen veel tegen. Inwoners die graag iets positiefs voor hun wijk willen doen, maar ook burenruzies, problematiek omtrent verwarde personen, overlast in allerlei vormen en broeiende onvrede over bepaalde ontwikkelingen in wijken. Dat kan echt van alles zijn. Ook dan is het voor de wijkmanagers weer zaak zo snel mogelijk de juiste mensen met elkaar in contact te brengen.