Regionaal – Onder de noemer OVpay is het sinds kort mogelijk om in- en uit te checken met een betaalpas, creditcard of met een smartphone waarmee je contactloos kunt betalen. In onze regio is dat al mogelijk in alle bussen, trams en metro’s van GVB en in de bussen van EBS in de regio Waterland.
Het in- en uitchecken met een betaalpas, creditcard of smartphone werkt alleen tegen vol tarief. Op een later moment wordt het ook mogelijk om met een betaalpas, creditcard of smartphone (of, indien gewenst, met de OV-pas, de opvolger van de OV-chipkaart) te reizen op abonnement of met korting. Tot die tijd kunnen reizigers met een abonnement hun huidige OV-chipkaart blijven gebruiken.
Hoe werkt het?
Het in- en uitchecken met een betaalpas, creditcard of smartphone werkt hetzelfde als
het reizen met een OV-chipkaart: de reiziger checkt in door zijn pas tegen de
kaartlezer aan te houden, en doet hetzelfde bij het uitchecken. Dit is automatisch
mogelijk vanaf 29 november. Ook buitenlandse betaalpassen en creditcards waarmee
contactloos kan worden betaald kunnen hiervoor worden gebruikt.
Hierbij is het van belang dat de reiziger zijn betaalpas of creditcard uit zijn
portemonnee of telefoonhoesje haalt en individueel tegen de kaartlezer houdt. Anders
loopt de reiziger het risico dat er zowel van zijn OV-chipkaart als zijn betaalpas of
creditcard wordt afgeschreven. Indien dit onverhoopt toch gebeurt, kan de reiziger
een restitutie aanvragen bij de vervoerder.
Reizigers die graag een niet-persoonsgebonden OV-chipkaart willen blijven gebruiken
of anoniem willen reizen kunnen dat blijven doen met hun huidige OV-chipkaart. In
een later stadium komt er een nieuwe variant van de OV-chipkaart, zowel in de vorm
van een kaart als in de vorm van een app op de telefoon, waarbij de laatste variant
altijd persoonsgebonden zal zijn.
Keurig hoor Dagmar, deed iedereen dat maar! Maar nee, tegenwoordig maakt vooral de jeugd er een hele slechte gewoonte van om het saldo bewust in de min te laten lopen en pas bij de eerstvolgende busreis nieuw saldo te gaan ophalen via de blauwe ophaalautomaat in de bus. Sommigen maken het zelfs zo bont dat ze ook eerst de bestelling nog even moeten plaatsen met hun smartphone. De buschauffeur moet dan wachten tot de transacties afgerond zijn, het saldo op de kaart staat en er ingecheckt is, wat weer extra onnodige vertraging oplevert. Want als hij/zij al gaat rijden, wordt er pas bij de volgende halte ingecheckt. Vooral als die volgende halte pas over een paar kilometer komt (bijv. Vurige Staart – Ilpendam) wordt er te weinig betaald… en daar hopen de jongeren natuurlijk ook een beetje op 😉 Beste jongeren, waardeer eens een ritje eerder op, dus als je nog net genoeg saldo hebt en als je weet dat je voor je volgende rit in de min zal staan. Dat doe je dan ook op je dooie gemak in de bus tijdens je reis, maar het verschil is dat niemand er dan last van heeft. Bij iedere in- of uitcheck is je saldo zichtbaar of je kunt het checken in je account. De bussen zullen dan beter op tijd kunnen rijden. Het OV is en blijft een samenspel tussen chauffeurs en passagiers.
Ik blijf ouderwets en mijn minimale gebruik van het OV betaal ik met mijn saldo op mijn OV-chipkaart.
Die heb ik al geruime tijd in de aanslag voor het in- resp.uitcheck moment.
Daar hoeft niemand op te wachten.