7.3 C
Purmerend
zaterdag 27 april 2024
HomePurmerendUitvallende buslijnen in de regio door personeelstekort, vervoerder EBS gaat communicatie verbeteren

Uitvallende buslijnen in de regio door personeelstekort, vervoerder EBS gaat communicatie verbeteren

Regionaal – Veel reizigers zal het niet ontgaan zijn dat er vele uitgevallen busritten zijn in de regio. Sta je te wachten op de halte, komt de bus niet. Veel reizigers ondervinden hinder van deze situatie. Een opvallend voorbeeld is lijn 305, die regelmatig uitvalt tussen De Rijp en Amsterdam CS. Dit probleem beperkt zich echter niet tot specifieke lijnen, maar doet zich voor op alle buslijnen van EBS.

Het leidt tot veel vragen bij reizigers. Purmerendse regioraadsleden hebben aan de bel getrokken bij de Vervoerregio en hebben hierover in een informatief gesprek vragen gesteld. De vervoersregio is verantwoordelijk voor het openbaar vervoersnetwerk en schrijft de hiervoor benodigde aanbestedingen uit en kan openbaar vervoersbedrijven sancties zoals geldboetes opleggen omdat de vervoerder niet voldoet aan wat er is afgesproken.

Personeelstekort

Het is algemeen bekend dat het personeelstekort bij de vervoerder de belangrijkste oorzaak is van de rituitval. De vervoerder heeft de afgelopen maanden intensief geprobeerd nieuw personeel aan te trekken. Het probleem is echter dat er in alle regio’s sprake is van een personeelstekort, en alle vervoerders vissen in dezelfde vijver. Dit maakt het moeilijk om de problemen op korte termijn op te lossen. Gelukkig is er ook positief nieuws: de wervingscampagne is redelijk succesvol verlopen, en er zijn nu meer nieuwe medewerkers beschikbaar.

Dit betekent echter niet dat de problemen op korte termijn volledig zullen verdwijnen. Het blijft nog onzeker wanneer alle problemen definitief zullen zijn opgelost. Het moet echter worden opgemerkt dat de regio Zaanstreek-Waterland er relatief goed vanaf komt, aangezien de rituitval in omliggende regio’s nog hoger is. Zowel de Vervoerregio als EBS zullen zich de komende tijd blijven inspannen om dit probleem aan te pakken.

Communicatie en betrouwbaarheid

Uiteraard ontstaat er frustratie bij reizigers wanneer bussen uitvallen. Een deel van die frustratie kan echter worden verminderd als reizigers erop kunnen vertrouwen dat de bus die ze willen nemen daadwerkelijk rijdt. Helaas komt het regelmatig voor dat mensen tevergeefs op de bus wachten en ontdekken dat deze niet komt.

In de meeste gevallen kan de vervoerder hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden, aangezien dit vaak te wijten is aan een defecte bus of een ziekmelding van een chauffeur. In sommige gevallen had de vervoerder echter meer kunnen doen om de communicatie te verbeteren. De Vervoerregio heeft dit punt dan ook aangekaart bij de vervoerder. De vervoerder is nu bezig met het verbeteren van de communicatie en zal vaker updates doorvoeren in de online reisplanners.

Problemen met in- en uitchecken

Het komt de laatste tijd voor dat reizigers meer betalen dan de reis eigenlijk zou moeten kosten. Dit komt bijvoorbeeld doordat het systeem de plek van inchecken in sommige gevallen verkeerd registreert. Mensen met een zoneabonnement zijn hier de dupe van. EBS geeft aan te werken aan een oplossing. Gedupeerden kunnen meerkosten terugvragen via een restitutieformulier op de site van EBS.

De Purmerendse regioraadsleden blijven deze problematiek goed monitoren.



Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.


Gerelateerde artikelen

2 REACTIES

  1. Vandaag (19.06.2023) in het NHD (Premium):
    Busvervoerder EBS begint eerder met zomerrooster door tekort aan personeel: ’Probleem met rituitval doet zich voor op alle lijnen’

  2. Beste Vervoerregio Amsterdam, vraag om te beginnen eens Code 95 ontheffing aan bij het CBR voor alle OV-buschauffeurs binnen de VRA, zodat ze de verplichte 5 cursusdagen in 5 jaar niet meer hoeven te volgen. Het zijn totaal nutteloze dagen met nietszeggende powerpoints waar geen eind aan komt. De chauffeurs steken er NIETS van op. Echt zo’n Europees dingetje: het moet omdat het moet en omdat de grotere rijscholen, het CBR en de gemeentes er grof geld aan verdienen. De eerste aan het geven van de cursussen en de laatste twee aan het uitgeven van steeds nieuwe (nog niet verlopen) rijbewijzen. Op de Code 95 dagen zouden de chauffeurs dan gewoon hun diensten kunnen rijden. Laten we zeggen 300 chauffeurs in Purmerend, die allemaal elk jaar een volle dag niet werken, maar verveeld en tegen hun zin in een klaslokaal zitten. Dat betekent (incl. vrije en vakantiedagen) dat EBS Purmerend alleen al structureel meer dan een fulltimechauffeur kwijt is aan deze flauwekul. Dat zijn 300 fulltime diensten per jaar. Afhankelijk van de lengte en de duur, zitten er gemiddeld 10 ritten in zo’n dienst. Dat betekent dat er bij het verlenen van een ontheffing van Code 95, alleen in Waterland al 3000 busritjes per jaar minder zullen vervallen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Advertentie


Onze Socials

9,909FansLike
2,552VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
bewolkt
7.3 ° C
8.3 °
6.2 °
79 %
1.3kmh
91 %
za
15 °
zo
15 °
ma
16 °
di
19 °
wo
18 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.