Vanaf dinsdag 20 juni is het niet langer mogelijk om vervoersbewijzen te kopen bij de chauffeurs in GVB-bussen en trams. Deze verandering maakt deel uit van de geleidelijke overgang naar een moderner en efficiënter betaalsysteem in het openbaar vervoer. Vanaf 2025 zal de vertrouwde OV-chipkaart volledig worden vervangen door OVpay, een innovatief systeem dat het mogelijk maakt om in- en uit te checken met verschillende betaalmethoden, zoals uw betaalpas, creditcard, mobiel of smartwatch.
De beslissing om te stoppen met de verkoop van vervoersbewijzen door chauffeurs is een logische stap in het proces van de afschaffing van de OV-chipkaart. De technologie achter de OV-chipkaart is verouderd en het onderhoud ervan is kostbaar geworden. Om deze reden worden de systemen en dienstverlening rondom de OV-chipkaart landelijk afgebouwd en/of vervangen.
Met OVpay wordt het in- en uitchecken in het openbaar vervoer eenvoudiger en toegankelijker. Het systeem is al operationeel in verschillende delen van Nederland en het doel is om het landelijk dekkend te maken. Hierdoor wordt het mogelijk om met OVpay in te checken in alle treinen, bussen, metro’s en trams, waarvoor alle Nederlandse vervoerders hun medewerking verlenen.
OVpay
OVpay biedt reizigers verschillende alternatieven om een vervoersbewijs te verkrijgen. Momenteel kunnen reizigers al gebruikmaken van OVpay door in te checken met hun betaalpas, creditcard, mobiel of smartwatch. Daarnaast is het ook mogelijk om via de GVB-app ‘Gappie’ kaartjes te kopen. Hierbij ontvangt de reiziger een QR-code waarmee hij of zij kan in- en uitchecken. Voor degenen die de voorkeur geven aan een papieren kaartje, kunnen deze nog steeds worden gekocht bij automaten op haltes en stations, bij GVB Services & Tickets-locaties of bij servicepunten.
Met de overstap naar OVpay wordt het openbaar vervoer efficiënter, gebruiksvriendelijker en beter afgestemd op de behoeften van de reizigers. Het biedt meer flexibiliteit bij het kiezen van betaalmethoden en maakt het mogelijk om reiskosten automatisch te betalen. Wilt u meer weten over OVpay en de overgang van de OV-chipkaart naar dit nieuwe systeem? Kijk dan op de website ovpay.nl.
De ervaring leert dat de streekvervoerders in Vervoerregio Amsterdam (EBS en Connexxion) de GVB-trends snel overnemen, dus het moment zal niet lang meer op zich laten wachten dat ook op de streekbussen de kaartverkoop door de chauffeurs wordt gestopt. Aardig wat buitenlandse toeristen hebben echter geen geschikte bankpas of creditcard (fysiek of digitaal op een device). Ook mensen die geen contactloze bankpas/creditcard hebben (of die de contactloze optie bewust uit hebben staan), hebben niets aan OV-Pay. Die categorieën mensen kunnen nu dan nog wel vlak voor vertrek een kaartje bij de chauffeur kopen via de Ticketbox met gekoppeld pinapparaat in het voertuig. Daar werkt hun pas meestal wel op (mits voldoende saldo / niet geblokkeerd).
Ook krijgen mensen soms problemen met onvoldoende of niet geladen telefoons. Veel mensen hebben naast hun smartphone vaak geen fysieke bankpas meer bij zich, waardoor ze niet meer kunnen in- of uitchecken. Hierbij moet ik helaas wel opmerken dat ik bij deze categorie mensen wel vaak het vermoeden krijg dat ze met opzet hun zaakjes niet op orde hebben, op het gemoed van de chauffeur spelen en zo hopen gratis te kunnen reizen.
Alle hierboven beschreven mensen zijn bij stopzetting van de kaartverkoop op bus/tram/metro dan buiten kantoortijden aangewezen op kaartautomaten, die alleen op de grotere stations te vinden zijn. Ik weet niet eens of daar dan nog wel met cash geld betaald kan worden (zou wel zo moeten zijn natuurlijk, maar het zou me niet verbazen als ze ook deze optie alweer gecanceld hebben). Toeristen komen na een bezoekje aan zo’n automaat trouwens steevast een streekbus binnen met een GVB uur- of dagkaartje, die NIET geldig is op de streekbussen. Via de automaten wordt blijkbaar NIET voldoende duidelijk gemaakt welk kaartje ze nodig hebben voor hun specifieke reis. De automaten worden dan ook beheerd door het GVB en die zijn al lang blij dat ze op deze manier extra kaartverkoop genereren. Dat ze mensen kaartjes aansmeren waar ze niets aan hebben en waar weer onnodige conflicten uit kunnen ontstaan, interesseert ze blijkbaar niet zo veel.
Allemaal problemen in de praktijk waar onvoldoende tot geen rekening mee gehouden wordt door de heren en dames op kantoor. En laten ze die kaartautomaten eindelijk eens duidelijker maken voor de toeristen. Of beter nog: laten ze één wegwerp chipkaartje maken die het op het totale OV doet en laten ze al die andere kaartjes afschaffen die slechts op voertuigen van één vervoerder werken.