Regionaal – De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vandaag de tarieven onthuld voor hun voorgestelde spitstoeslag, die reizigers tot 2,50 euro extra kan kosten. Dit nieuws volgt op de recente afwijzing door een meerderheid in de Tweede Kamer van de plannen van de NS om een spitsheffing in te voeren. De NS hoopt met deze toeslag de drukte in de treinen tijdens de spits te verminderen, maar politici en reizigersorganisaties uiten felle kritiek.
De NS had eerder overeenstemming bereikt met het kabinet over de invoering van een spitsheffing in de hoofdrailnetconcessie. Deze concessie omvat afspraken over wie op het grootste deel van het Nederlandse spoor mag rijden en onder welke voorwaarden. Hoewel de NS deze rechten momenteel bezit, lopen de afspraken af in 2024.
Het demissionaire kabinet en een meerderheid van de Tweede Kamer streven ernaar dat de NS verantwoordelijk blijft voor dit netwerk in de komende jaren. Daarom werden er afspraken gemaakt tussen het ministerie en de NS voor de periode van 2025 tot en met 2033.
In dit conceptakkoord, dat in augustus openbaar werd, staat dat de NS vanaf 2026 de mogelijkheid krijgt om ‘tarieven te differentiëren naar tijd en/of plaats’. Dit betekent dat de NS reizigers in de spits meer kan laten betalen en buiten de spits minder.
Echter, vrijdag kwam naar voren dat een meerderheid in de Tweede Kamer de plannen voor een spitsheffing niet steunt. Verschillende partijen, waaronder VVD, PVV, GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en BBB, gaven aan dat de treinreizen al duur genoeg zijn. Hogere kosten voor spitsreizen is ongewenst.
“De trein is al ontzettend duur”, aldus VVD-Kamerlid Fahid Minhas. “En die spitsheffing zorgt ervoor dat treinkaartjes nog duurder worden. Reizigers hebben juist behoefte aan goedkopere kaartjes, schonere en langere treinen. Daar moet de NS eerst maar voor zorgen.”
Tegenstand
Ondanks de politieke tegenstand heeft de NS vandaag de tarieven voor de voorgestelde spitstoeslag bekendgemaakt. Tijdens de ochtendspits, tussen 8.00 en 8.30 uur, zou reizen 2,50 euro extra kosten. In het half uur daarvoor en daarna zou een toeslag van 1,50 euro gaan gelden. Voor de avondspits gelden vergelijkbare tarieven, met een toeslag van 2 euro tussen 17.00 en 17.30 uur.
De NS heeft benadrukt dat deze hogere tarieven niet op alle trajecten zullen gelden, maar voornamelijk op drukke routes, met name in de Randstad. Het doel is om reizigers te stimuleren om op andere momenten te reizen en daarmee de spitsdrukte te verminderen.
Reizigersorganisaties en treinreizigers hebben echter fel gereageerd op de plannen. Het voorstel voor de spitstoeslag zal nog verder worden besproken in de Tweede Kamer, waarbij veel politici zich tegen de heffing hebben uitgesproken. Het blijft dus afwachten welke maatregelen uiteindelijk zullen worden genomen om de problemen van overvolle treinen tijdens de spits op te lossen.