Regionaal – De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vandaag hun plannen voor de dienstregeling van 2025 bekendgemaakt. Het gaat om de grootste wijziging in jaren, die het treinreizen voor veel reizigers aantrekkelijker en toekomstbestendiger moet maken.
In de nieuwe dienstregeling gaan er wekelijks 1600 treinen meer rijden dan nu, worden diverse regio’s beter en vaker met elkaar verbonden en worden Amsterdam en Schiphol bereikbaar gehouden ondanks de werkzaamheden op Amsterdam Centraal.
Intercity direct
Een van de belangrijkste veranderingen is dat de Intercity direct, die nu over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt tussen Breda, Rotterdam en Schiphol, voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal gaat, maar naar Amsterdam Zuid. Van daaruit rijdt de trein door naar Lelystad of Amersfoort. Dit biedt reizigers uit het zuiden en het oosten van het land een snellere verbinding met de hoofdstad en de luchthaven. Ook krijgen de stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel, waardoor het internationale reizen makkelijker wordt.
Aanpassingen
De aanpassing van de Intercity direct heeft ook gevolgen voor andere treinen. Zo gaan alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal, in plaats van naar Schiphol. Reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland moeten overstappen op station Amersfoort. Verder gaat de Intercity tussen Groningen en Den Haag via Zwolle rijden, in plaats van via Lelystad. Dit levert een tijdwinst op van 10 minuten.
Airport sprinter
Een andere noviteit is de introductie van de Airport Sprinter, een trein die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal. Deze trein moet de bereikbaarheid van de luchthaven garanderen, ondanks de jarenlange werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal. Tijdens deze werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar, waardoor de NS de dienstregeling moet aanpassen.
TienminutenSprinter
Ook op andere trajecten gaat de NS meer treinen inzetten. Zo komt er een TienminutenSprinter tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht, die meer capaciteit en flexibiliteit moet bieden aan de reizigers in de Randstad. Daarnaast verdubbelen NS en de Belgische vervoerder NMBS het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag, waardoor er elk half uur een trein vertrekt in beide richtingen.
Nieuwe dienstregeling 2025
De nieuwe dienstregeling van 2025 is de eerste van twee stappen die de NS wil zetten om het spoor klaar te maken voor de toekomst. De tweede stap volgt als de nieuwe, snelle ICNG-treinen (Intercity Nieuwe Generatie) naar meer delen van het land gaan rijden en de HSL verder wordt ingebed in het nationale spoornetwerk. De NS hoopt zo de groeiende vraag naar treinreizen op te vangen en de concurrentiepositie van de trein te versterken.
Nog niet definitief
De plannen voor de dienstregeling van 2025 zijn nog niet definitief. De NS heeft de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 ingediend bij het LOCOV, het overlegorgaan van regionale overheden en reizigersorganisaties. Zij kunnen tot 8 maart reageren op de plannen. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt. De nieuwe dienstregeling gaat in op 15 december 2024.