Purmerend – Onlangs was de Kanaaldijk een hele dag afgesloten voor een hijsklus. Een ijzeren buis van 129 ton (129.000 kilo) werd vanuit de plaatwalserij door een enorme kraan op een dekschuit gehesen. Hier begon de reis naar Amerika, waar het geplaatst wordt als spindle (as) van het nieuwe reuzenrad in New York. Het gevaarte maakt het eerste deel van de reis per dekschuit, want met een doorsnee van bijna zes meter kan het niet per dieplader omdat de viaducten in Nederland daar niet op zijn berekend.
Het rad wordt 190 meter hoog en is daarmee voorlopig het hoogste ter wereld. In de veertig cabines, twintig aan elke kant, kunnen 1440 bezoekers tegelijk een rondje van ongeveer een half uur maken, met een prachtig uitzicht op Manhattan en het Vrijheidsbeeld. Bij het rad komen ook een outlet-village, bioscoop en een restaurant. Het rad draait zeven dagen per week en 350 dagen per jaar van tien uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds. In Dubai is men echter ook begonnen met bouwen van een reuzenrad dat nog groter gaat worden. Dit rad wordt 210 meter hoog en daar verwachten ze ruim twee miljoen bezoekers per jaar. De strijd om het hoogste reuzenrad zal nog wel even doorgaan, want inmiddels wordt ook in China gebouwd.
New York ligt nou niet direct naast de deur, maar we mogen toch wel een beetje trots zijn dat de as, waar alles om draait, hier om de hoek is gemaakt. Staalwalserij Purmerend is officieel dan wel gevestigd in Wijdewormer, maar gelegen aan de Neckerstraat, tegenover het Beusebos tussen Karwei en het viaduct en aan de rand van Weidevenne, is het toch ook een Purmerends bedrijf. Ook al zullen de bezoekers er straks geen weet van hebben en in de meeste gevallen niet eens weten waar Purmerend ligt, een belangrijk onderdeel van het reuzenrad is toch mooi hier gemaakt.
Een sterk staaltje.
Dit artikel is eerder verschenen op www.weidevenner.nl en overgenomen met toestemming. Foto’s en tekst: Piet Jonker.