Purmerend – In de binnenstad van Purmerend wordt er jaarlijks voor ongeveer € 158,4 miljoen verkocht. Hiervan wordt € 41,5 miljoen besteed aan dagelijkse boodschappen en € 116,5 miljoen aan niet dagelijkse artikelen. Ten opzichte van 2016 zijn de uitgaven in de binnenstad met 1,6% gedaald. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Randstad Koopstromenonderzoek 2018 (KSO) uitgevoerd in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Van de bestedingen in de Purmerendse binnenstad wordt 35% gedaan door mensen van buiten Purmerend (32% door inwoners van de regio en 3% door toeristen en dagjesmensen). Bezoekers van buiten de stad komen voornamelijk uit Beemster, Edam-Volendam en Waterland. Het aandeel bezoekers uit Landsmeer, Oostzaan en Zaanstad is beperkt. Purmerenders hebben tezamen de afgelopen jaren meer dan € 100 miljoen besteed in winkels in de eigen binnenstad. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2016.
Uitgaven aan dagelijkse artikelen in de binnenstad zijn bijna € 4 miljoen gestegen ten opzichte van 2016. Uitgaven aan niet-dagelijkse artikelen zijn t.o.v. 2016 met bijna € 7 miljoen gedaald, deze klap valt bijna geheel in de branche ‘mode en luxe’. Mede omdat er in deze branche veel online wordt gekocht. De dagelijkse aankopen vinden gelijkmatig verspreid over de week plaats. Dat geldt geenszins voor aankopen in de branche ‘mode en luxe’, waar 50% van de aankopen plaatsvindt op zaterdagen.
De winkelvoorzieningen in de binnenstad worden met het rapportcijfer 7,9 iets beter gewaardeerd dan de landelijke benchmark van 7,7. Het laagst wordt gescoord op parkeervoorzieningen (7,0). Het hoogst gewaardeerd in de Purmerendse binnenstad zijn het horeca-aanbod (8,1) en de veiligheid (7,9).
Meer informatie op: https://kso2018.nl