Waterland

‘Echte werk’ van megaproject Markermeerdijk begonnen

Waterland – Er is jaren over gesproken en er zijn talloze juridische procedures over gevoerd, maar vandaag is het werk aan de Markermeerdijk dan toch echt begonnen. De 33 kilometer lange dijk tussen Hoorn en Durgerdam moet versterkt worden om te voorkomen dat de polder erachter volloopt. Maar over de manier waarop het werk moet worden uitgevoerd was veel onenigheid.

Hoewel de laatste procedure bij de hoogste bestuursrechter de Raad van State in Den Haag nog maar twee weken achter ons ligt, zijn de motoren inmiddels gestart en de zandschepen in actie gekomen. Vandaag wordt een begin gemaakt met de aanleg van een buitendijkse werkbaan, een soort extra weg voor werkverkeer. Om goed te kunnen werken gaat het fietspad op de kruin van de dijk tot zeker eind 2022 dicht.

Voorbereidingen 

Al sinds oktober is ‘de Alliantie’ , de bedrijvengroep die het werk uitvoert, begonnen met voorbereidend werk. Dat mocht ondanks de rechtzaak die toen nog liep. Voorwaarde was wel dat het werk omkeerbaar zou zijn, met andere woorden, het moest weer teruggedraaid kunnen worden als de rechter de bouwende partij ongelijk zou geven. Dat laatste is niet gebeurd, dus mag nu een begin gemaakt worden met het ‘echte’ werk.

Betonnen kolos

Bewoners zijn vooral bang dat het uiterlijk van ‘hun’ dijk wordt verpest. Natuurlijk zijn ze niet tegen een veilige dijk maar ze zijn wel bang dat ze een betonnen kolos voor de deur krijgen.  Ze zijn bang dat er uit efficiency overwegingen gekozen wordt voor beton in plaats van bijvoorbeeld voor kassieke basaltblokken waaraan ze gewend zijn. Om alle bezwaren dijkbreed te bundelen werd de stichting Zuyderzee opgericht. Ondanks die bundeling van krachten was het verzet niet krachtig genoeg om de start van het werk vandaag tegen te kunnen houden.

Stichting Zuyderzeedijk

Spanning over versterking Markermeerdijken loopt op H2O Actueel 11 april 2020 De spanning rond de Markermeerdijken stijgt. Nog altijd wordt gewacht op de uitspraak van de Raad van State in de bodemprocedure over de bezwaren tegen de voorgenomen dijkversterking. Maar de alliantie die de versterking gaat uitvoeren, heeft aangekondigd dat ze niet meer …

Graven en storten

Om materiaal te kunnen aanvoeren, worden er vaargeulen gegraven, loswallen aangelegd en buitendijkse werkbanen gemaakt. Vanaf een werkschip wordt met een kraan zand op de meerbodem gestort, net zolang tot het zand boven water komt. Die kunstmatige zandbank wordt gebuikt  als tijdelijk aanvoerweg. Zodra de weg in gebruik kan worden genomen, naar verwachting in mei, wordt het fiets- en wandelpad afgesloten en wordt het werkterrein voor publiek afgeschermd.

Relevant artikel:

Versterking Markermeerdijken kan doorgaan –

Regionaal – De dijkversterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Durgerdam kan doorgaan. De Raad van State oordeelde vandaag dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het projectplan voor de dijkversterking van het Hoogheemraadschap Hollands Noorder-kwartier terecht goedkeurden. Ook de bezwaren tegen verschillende andere besluiten die de uitvoering van de dijkversterking mogelijk maken, zijn ongegrond verklaard.

Gerelateerde artikelen

Wat u zegt

Back to top button
Close
Open chat
1
Heeft u vragen, opmerkingen of tips voor onze redactie? Geef het ons door....
Powered by