Purmerend – De gedragsverandering die burgemeester Van Selm voor ogen had om de geleidelijn op het Tramplein voor blinden en slechtzienden vrij te krijgen van (brom)fietsen en scooters werpt langzaam zijn vruchten af. Slechtzienden en blinden gebruiken de geleidelijn om de bushaltes op het Tramplein te bereiken.
Het was tot een paar weken geleden nog een chaos op het Tramplein omdat (brom)fietsers en scooters op de geleidelijn werden gezet. Dit ondanks de ‘Houd de lijn vrij’ tegel die aangeeft om de lijn vrij te houden. Maar nu begint het bijna bij iedereen door te dringen dat dit zeer belangrijk is.
Er werden zogenaamde fietslabels ingezet en bestuurders werden op de geleidelijn attent gemaakt. Bijna dagelijks vanaf februari is door de gemeentelijke handhavers gecontroleerd op diverse tijdstippen, tussen 06:00 uur en 23:30 uur. Ook werden fietsen en bromfietsen door de gemeentelijke handhavers van de geleidelijn gehaald.
In totaal heeft handhaving tot en met 17 maart 2023 zo’n 138 fietsen/bromfietsen verplaatst van de geleidelijn op het Tramplein. Van deze 138 fietsen/bromfietsen zijn er in totaal zestig voorzien van een fietslabel, de overige 78 zijn verplaatst zonder fietslabel.
Per week zijn onderstaande aantallen voertuigen door handhaving bij de locatie Tramplein aangetroffen op de geleidelijn. Opvallend is de daling van de laatste drie weken in maart.Controleweek Aantallen week 5 29 week 6 18 week 7 37 week 8 27 week 9 6 week 10 14 week 11 7
In januari had D66 Purmerend tijdens de raadsvergadering een politiek voorstel in hun achterzak samen met GroenLinks en PVV Purmerend. De partijen wilden een extra artikel in de Algemene Plaatselijke Verordening om de geleidelijnen vrij te krijgen van obstakels en te houden zodat de gemeentelijke handhavers de bevoegdheid krijgen om hierop te kunnen handhaven. Hiermee zouden de handhavers bekeuringen uit kunnen gaan delen of eventueel de fiets in beslag kunnen nemen als fietsers of andere obstakels de geleidelijn zouden blokkeren.
Volgens de burgemeester was het niets meer dan zorgen voor gedragsverandering bij de inwoners. “Het wijzigen van de APV heeft tijd nodig, in tegenstelling tot de fietslabels die gelijk uitgedeeld kunnen worden. Bovendien wil je dat mensen hun gedrag gaan aanpassen. Een herinnering in de vorm van een fietslabel past dan beter.”, zei de burgemeester toen.
De gemeente laat nu weten dat de afname van de cijfers positief te noemen is. “Mogelijk is er door de aangescherpte controles, de stickers die worden geplaatst en de aandacht die aan dit onderwerp op sociale media is besteed, meer bewustwording ontstaan dat het niet oké is om je (brom)fiets of scooter op een geleidelijn te parkeren.”
Handhavers blijven bij de gebruikelijke controles ook de komende tijd controleren op parkeren op de geleidelijn. “Er is in ieder geval geen noodzaak om de APV op dit onderdeel te wijzigen. Wel wordt nog gekeken of het mogelijk is om de geleidelijn ter hoogte van het Tramplein iets te verleggen, om meer ruimte te creëren voor de fietsen die hier worden geparkeerd.”, besluit de gemeente Purmerend.
Relevante artikelen: