19.9 C
Purmerend
zondag 14 juli 2024
HomePurmerendDiesels massaal afgekeurd op deeltjestest: het belang van regelmatig onderhoud en rijgedrag

Diesels massaal afgekeurd op deeltjestest: het belang van regelmatig onderhoud en rijgedrag

Dieselvoertuigen in Nederland worden momenteel geconfronteerd met een alarmerend probleem: een massale afkeuring tijdens de deeltjestest. Het is gebleken dat een aanzienlijk percentage, waarvan sommige garages zelfs aangeven tot wel 85%, niet voldoet aan de strengere normen. Naast de financiële lasten zijn ook de wachttijden voor vervangende onderdelen zorgwekkend.

In dit artikel belichten we de impact van rijgedrag en onderhoudsprocessen op de deeltjestestresultaten, evenals mogelijke oplossingen om de keuring succesvol te doorstaan.

Korte ritten en schoonmaakproces van de motor

Een van de belangrijkste oorzaken van de massale afkeuringen is het veelvuldig rijden van korte afstanden met dieselvoertuigen. Dit rijgedrag kan leiden tot de ophoping van roet en vuil in de motor, wat resulteert in een hogere deeltjesuitstoot. Het schoonmaakproces van de motor, dat doorgaans eenmaal per 1000 kilometer automatisch wordt geactiveerd, speelt een cruciale rol bij het verwijderen van deze ophoping. Het is van essentieel belang dat dit proces ononderbroken verloopt om optimale prestaties en lagere emissies te behouden.

Voor de APK-keuring kan het nuttig zijn om enige tijd op hoge toeren te rijden voordat de deeltjestest wordt uitgevoerd. Door de motor te belasten, kan de interne temperatuur stijgen, wat kan helpen om de opgehoopte roetdeeltjes te verbranden en zo de deeltjesuitstoot tijdelijk te verminderen. Het is echter belangrijk op te merken dat deze methode geen vervanging is voor regelmatig onderhoud en het aanpakken van de onderliggende oorzaken van een te hoge deeltjesuitstoot.

Belang van regelmatig onderhoud en rijgedrag

Om problemen met de deeltjestest te voorkomen, is regelmatig onderhoud van cruciaal belang. Dit omvat het volgen van de aanbevolen onderhoudsschema’s van de fabrikant, inclusief het tijdig vervangen van lucht- en brandstoffilters, en het gebruik van hoogwaardige brandstoffen. Bovendien kan het aanpassen van het rijgedrag, zoals het vermijden van veelvuldige korte ritten en het rijden op hogere toeren wanneer mogelijk, helpen om de opbouw van roetdeeltjes te minimaliseren en zo de kans op afkeuring tijdens de deeltjestest te verkleinen.

Conclusie

Het groeiende aantal afkeuringen van dieselvoertuigen tijdens de deeltjestest vereist aandacht voor zowel rijgedrag als regelmatig onderhoud. Korte ritten kunnen leiden tot een ophoping van roetdeeltjes, waardoor de deeltjesuitstoot stijgt en afkeuring tijdens de keuring waarschijnlijker wordt. Het activeren van het schoonmaakproces van de motor en het rijden op hogere toeren vóór de deeltjestest kunnen tijdelijke oplossingen bieden, maar ze moeten niet worden beschouwd als vervanging voor structurele onderhoudsprocedures en het aanpakken van onderliggende problemen.

Door het combineren van goed rijgedrag, regelmatig onderhoud en het volgen van de aanbevelingen van experts kunnen dieselbezitters de kans op afkeuring tijdens de deeltjestest verminderen en bijdragen aan schonere lucht en een duurzamere toekomst.



Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.


Gerelateerde artikelen

2 REACTIES

  1. Er moet ook controle uitgevoerd worden op stroomagregaten op Kermissen en Festivals

  2. Tip : het is mogelijk om via de RDW de roetfiltergegevens te verwijderen, zodat deze niet meer wordt meegenomen bij de APK. Na verwijdering betaal je wel een fijnstoftoeslag, ik meen van iets meer dan 2 tientjes per maand. Dan ben je in ieder geval niet gebonden aan een nieuw roetfilter, waarvan de kosten al gauw richting de1.500 Euro gaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Advertentie


Onze Socials

9,959FansLike
2,558VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
zeer lichte bewolking
19.9 ° C
21.1 °
18.9 °
63 %
4.9kmh
15 %
zo
20 °
ma
23 °
di
19 °
wo
21 °
do
23 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.