Regionaal – Op woensdagochtend 23 juni om precies 10:00 uur opende een speciaal telefoonnummer (0800-1295) waar mensen een afspraak konden maken voor het Janssen vaccin. Even leek het er op dat het Janssen vaccin “op was”. Dat is niet het geval. Er lijkt genoeg te zijn voor alle geïnteresseerden. Onder de hashtag #keepcalm, maant de GGD de bellers aan tot kalmte.
In de eerste minuut probeerde 70.000 mensen het landelijke telefoonnummer te bereiken. Het maakte voor veel mensen weinig uit hoe vaak je belde. Soms kreeg je een dode lijn. Soms kwam je wel terecht in het menu, maar kreeg je te horen dat alle lijnen bezet waren. Na exact 20 minuten kreeg je – als je het nummer al wist te bereiken – te horen dat er geen vaccins beschikbaar zijn en je geen afspraak meer zou kunnen maken.
“Het systeem raakte volkomen overbelast”, vertelt een woordvoerster van GGD Nederland. “We hebben deze morgen 2 miljoen telefoontjes gekregen van 130.000 unieke bellers. Dat kon de telefooncentrale niet aan. Per ongeluk is er toen een verkeerd bandje in de centrale opgestart. Dit bandje stond klaar voor het moment dat het vaccin daadwerkelijk op zou zijn”.
Voor de 130.000 bellers is er goed nieuws. Er zijn 200.000 vaccins beschikbaar van Janssen. Dat is meer dan voldoende. Het advies: probeer rustig af en toe of je het nummer kunt bereiken. Maar bel niet 200 keer achter elkaar. #keepcalm.