Reigonaal – Uit een enquête onder ruim 27.000 consumenten door Radar Testpanel blijkt dat 95 procent van de consumten zich zorgen maakt over gifresten op fruit en rozijnen. Resten van wel vijftien verschillende pesticiden kunnen op sommige producten zitten. Consumenten willen dat supermarkten actie ondernemen om minder gif op hun voedsel te krijgen.
Uit navraag van Radar blijkt dat sommige supermarkten al gifcocktails op versproducten beperken via hun inkoopbeleid. Alleen supermarktketen ALDI laat weten aan RADAR dat ze per 1 juli 2023 ook gifcocktails op rozijnen en ander gedroogd fruit gaan beperken. Voedselwaakhond Foodwatch start een nieuwe, internationale campagne voor minder pesticidengebruik.
Uitzonderingen in de wet maken het mogelijk dat op rozijnen soms resten van wel 15 verschillende soorten pesticiden zitten, waarvan sommige verboden in de EU. Een meerderheid (61 procent) van de respondenten geeft aan dat deze informatie hen niet verbaast. Maar 95 procent maakt zich zorgen en 80 procent laat weten dat het hun koopgedrag beïnvloedt. Een kwart kiest vaker voor biologisch en 1 op de 7 alleen nog voor biologisch.
De enquête laat ook zien dat 89 procent van de consumenten niet vindt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het uitzoeken of er gifstoffen op voedingsmiddelen zitten. Zij vinden dat supermarkten een informatieplicht hebben. Supermarkten hebben inkoopmacht en volgens voedselwaakhond Foodwatch moeten ze deze inzetten voor minder pesticidengebruik tijdens de teelt.