Regionaal – De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft een controle bij vijf grote supermarktbezorgers uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat supermarktbezorgers regelmatig zware lasten tillen boven hun schouders, in aanraking kunnen komen met het koelmiddel droogijs en te maken krijgen met onveilige situaties in het verkeer. De Arbeidsinspectie heeft de bedrijven gewaarschuwd en kondigt aan later dit jaar opnieuw controles uit te voeren. Bij herhaalde overtredingen kunnen de bedrijven boetes verwachten.
Het bezorgen van boodschappen uit de supermarkt is een sterk groeiende markt. De bezorgers laden kratten in bestelauto’s of kleine vrachtwagens en brengen ze naar de klanten. Tijdens deze werkzaamheden zijn er verschillende risico’s waar de werkgevers van supermarktbezorgers nog te weinig aandacht aan besteden.
Fysieke belasting
Een van de belangrijkste bevindingen van de Arbeidsinspectie is dat de fysieke belasting onvoldoende in kaart is gebracht door de supermarktketens. De kratten zijn vaak zwaar, variërend van 10 tot 15 kilo, met uitschieters naar boven de 20 kilo. Bovendien moeten de bezorgers de kratten regelmatig boven hun schouders tillen en maken ze draaibewegingen die de belasting verergeren. De Arbeidsinspectie benadrukt dat de bedrijven hier meer aandacht aan moeten besteden, onder andere door de fysieke belasting beter te documenteren en maatregelen te treffen, zoals het aanpassen van de inrichting en belading van de bestelauto’s.
Droogijs
Bepaalde producten moeten gekoeld blijven tijdens het transport. Momenteel wordt daarvoor vaak droogijs (vast koolzuurgas) gebruikt. Echter, aanraking met droogijs kan brandwonden veroorzaken en het koolzuurgas kan zuurstof verdringen in kleine besloten ruimtes, zoals in bestelauto’s, wat verstikkingsgevaar met zich meebrengt. Dit risico kan worden verminderd door bijvoorbeeld vaker gebruik te maken van koel- en vrieselementen. Sommige supermarkten passen deze methoden al toe.
Aanrijdinggevaar
Tijdens het bezorgen van de boodschappen ontstaan ook gevaarlijke situaties op de openbare weg. Vaak worden de bestelauto’s geparkeerd op plaatsen waar de afstand tot ander verkeer beperkt is. Tijdens het bezorgproces steken bezorgers vaak de straat over met kratten, wat onveilige situaties kan veroorzaken. Bovendien zijn de bezorgers vaak onvoldoende zichtbaar bij schemerig of donker weer. Bij alle gecontroleerde bedrijven zijn de risico’s op aanrijdinggevaar voor de bezorgers groot en besteden de werkgevers te weinig aandacht aan het dragen van zichtbaarheidskleding.
De Arbeidsinspectie heeft de bedrijven op de hoogte gesteld van de bevindingen en kondigt aan later dit jaar opnieuw inspecties uit te voeren op het gebied van supermarktbezorging.