Regionaal – Opnieuw bevindt een Nederlandse winkelketen zich in financiële problemen. Ditmaal is het de bekende modeketen Shoeby, met het hoofdkantoor in Rosmalen, die moeite heeft om haar rekeningen te betalen. In een poging te voorkomen dat 240 vestigingen gedwongen moeten sluiten, heeft Shoeby een beroep gedaan op haar schuldeisers om tot een akkoord te komen.
Uit een recente brief van Shoeby aan schuldeisers en leveranciers blijkt dat zonder een akkoord het doek binnen enkele weken zou kunnen vallen voor de modeketen. De oorzaken van de financiële uitdagingen van Shoeby zijn divers. De keten heeft moeite gehad om te herstellen van de lockdowns tijdens de coronacrisis, en de hoge inflatie heeft de situatie verder bemoeilijkt.
WHOA-procedure
Shoeby heeft nu de intentie om via een zogeheten WHOA-procedure (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) tot overeenkomsten te komen met al haar crediteuren. Deze relatief nieuwe regeling stelt een rechter in staat om nieuwe afspraken over schuldaflossing automatisch van kracht te laten zijn voor alle schuldeisers, zelfs als niet iedereen instemt. Het doel van deze procedure is om kerngezonde bedrijven te redden die door uitzonderlijke omstandigheden in financiële problemen zijn geraakt.
Shoeby benadrukt echter dat dit traject geen gevolgen zal hebben voor de klanten van Shoeby. De winkelketen zal doorgaan met het bieden van de vertrouwde dienstverlening en persoonlijke stijladviezen.
240 winkels
Het familiebedrijf staat bekend om zijn klantgerichte aanpak en persoonlijke stijladviezen. In Purmerend bevindt zich een vestiging in het Eggert Winkelcentrum. Shoeby, opgericht in 1981 door modeondernemers John en Mieke van Deursen, heeft 240 winkels door heel Nederland en voorziet 1500 werknemers van een baan.