Regionaal – Nederlanders gebruiken steeds vaker hun mobiele telefoon of smartwatch om te betalen, zowel online als in de winkel. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland, die vandaag de ontwikkelingen in het betalingsverkeer in 2023 heeft gepubliceerd.
Volgens de Betaalvereniging was eind vorig jaar bijna vier op de tien pinbetalingen aan de kassa contactloos met een mobiel apparaat. Een jaar eerder was dat nog drie op de tien. Ook in het openbaar vervoer is mobiel betalen populair: drie van de tien reizigers die inchecken voor het basistarief, doen dat met een betaalkaart, telefoon of smartwatch.
iDeal
Online betalen gebeurt ook steeds vaker met een mobiele bankapp. Bijna driekwart van alle betalingen in webwinkels werd eind 2023 met iDEAL gedaan, en 95% van die iDEAL-betalingen werd met een mobiele app goedgekeurd. Creditkaarten werden gebruikt voor bijna één op de tien online betalingen.
Cash
De verdeling tussen elektronische en contante betalingen aan de toonbank lijkt in 2023 gelijk te blijven. Net als de twee voorgaande jaren werd 20% van alle toonbankbetalingen contant afgerekend.
Volledig hersteld
“Het betalingsverkeer heeft zich volledig hersteld van de coronapandemie,” zegt directeur Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. “Voor het komende jaar staan er weer veel nieuwe ontwikkelingen op stapel, om contant geld goed beschikbaar en bereikbaar te houden, om betalingen binnen de EU verder te harmoniseren, om minder afhankelijk te zijn van niet-Europese aanbieders en om de hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de Nederlandse betaalinfrastructuur goed te borgen. Bij de nog steeds toenemende digitalisering van het betalingsverkeer hoort ook extra aandacht voor toegankelijkheid en inclusie, voor mensen die dat niet kunnen bijbenen.”
Groei
De Betaalvereniging verwacht dat de groei van mobiel betalen zal doorzetten in de komende jaren, mede dankzij de innovaties in de financiële techniek sector. Bekijk hier een factsheet.
Relevante artikelen: