Regionaal – Supermarktketen Albert Heijn heeft na aanwijzing van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onduidelijke en onjuiste duurzaamheidsclaims uit de winkels verwijderd. De claims waren onder meer ‘meest duurzame supermarkt’ en ‘samen met onze telers / onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’.
De ACM oordeelde dat de claims onvoldoende onderbouwd waren en misleidend konden zijn voor consumenten. De term ‘meest duurzame supermarkt’ was gebaseerd op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. De claim over samenwerking met telers en boeren miste concrete informatie over de aard van die samenwerking.
Eerlijk en duidelijk
“Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over duurzaamheid,” aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “Dit betekent dat zij alleen claims kunnen gebruiken die kloppen en die begrijpelijk zijn. Het is belangrijk dat ook een supermarktketen als Albert Heijn eerlijke en duidelijke duurzaamheidsclaims gebruikt.”
Albert Heijn heeft toegezegd de ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims te zullen gebruiken om zijn toekomstige duurzaamheidsclaims te toetsen. De ACM zal de naleving van deze leidraad blijven monitoren.
Consumenten benadeeld
Onjuiste en onduidelijke duurzaamheidsclaims kunnen consumenten benadelen. Consumenten kunnen hierdoor misleid worden en keuzes maken die niet in overeenstemming zijn met hun waarden. De ACM roept consumenten op om kritisch te zijn over duurzaamheidsclaims en om te controleren of deze claims onderbouwd zijn.