Amsterdam – De Consumentenbond heeft vandaag Albert Heijn gedagvaard vanwege jarenlange fouten op kassabonnen. De bond eist dat Albert Heijn interne onderzoeken over kassabonfouten deelt met de Consumentenbond en consumenten compenseert voor de geleden schade.
Al jarenlang blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat er fouten op kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus staan. De prijs die op het schap staat, is vaak niet de prijs die aan de kassa wordt afgerekend. Hoewel de supermarkten beterschap beloofden, bleven de fouten zich voordoen.
Compensatie
In 2023 stelde de Consumentenbond de supermarkten aansprakelijk en eiste een compensatievoorstel. Albert Heijn liet vervolgens zelf onderzoek doen naar de kassabonfouten, maar weigert de resultaten te delen met de Consumentenbond.
“We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken,” aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “De supermarktketen zegt dat het probleem klein is, maar weigert ons inzage te geven in hun onderzoek. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te dwingen om deze informatie met ons te delen. Zo kunnen we de schade beter vaststellen en een collectieve schadevergoeding voor consumenten afdwingen.”
Miljoenen euro’s
De Consumentenbond vermoedt dat de fouten op kassabonnen miljoenen euro’s per jaar kosten aan consumenten. Omdat de bedragen per aankoop klein zijn, zullen veel mensen niet naar de rechter stappen. De Consumentenbond wil daarom dat Albert Heijn de schade collectief vergoedt.
Naast Albert Heijn is de Consumentenbond van plan om ook Jumbo en Plus te dagvaarden voor soortgelijke fouten op kassabonnen.
Relevante artikelen: