Regionaal – De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Bloemendaal lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Ten opzichte van andere provincies is Noord-Holland relatief onveilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt een stuk hoger dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Bloemendaal de minst veilige Noord-Hollandse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers zelfs 18,7 fietsongevallen per jaar. De vijf minst veilige Noord-Hollandse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:
- Bloemendaal: 18,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Texel: 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Dijk en Waard: 16,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Zandvoort: 15,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Ouder-Amstel: 14,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeenten Hollands Kroon en Blaricum blijken juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 3,3 ongevallen per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Zoek het op in de kaart hieronder.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Noord-Holland gaat het om 49,7% van alle fietsongelukken. Vooral in Enkhuizen ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 76,9% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Blaricum (75%), Opmeer (72,7%) en Schagen (69,6%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s.
Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”