14.6 C
Purmerend
zondag 28 april 2024
HomeRegionaalNS schrapt spitsheffingsplannen na kritiek en gebrek aan steun

NS schrapt spitsheffingsplannen na kritiek en gebrek aan steun

Regionaal – De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft aangekondigd dat ze hun plannen om treinkaartjes tijdens de spits duurder te maken en de prijzen op rustige momenten te verlagen, zullen schrappen. NS-topman Wouter Koolmees maakte deze beslissing bekend en gaf aan dat er onvoldoende draagvlak was voor deze controversiële plannen.

Dit initiatief, in de volksmond vaak spitsheffing genoemd, had tot doel om reizigers te stimuleren om gedurende de dag buiten de spits te reizen, waardoor de treinen minder vol zouden zijn tijdens piekuren. Deze plannen kregen veel kritiek omdat niet iedereen de flexibiliteit heeft om hun reistijden aan te passen. Ook de Tweede Kamer zag niets in het plan.

Koolmees verklaarde gisteren op Radio 1 dat de spitsheffing van de baan is. In het nieuwe contract van NS was al opgenomen dat de organisatie eerst alternatieven moest onderzoeken voordat ze treinkaartjes tijdens de spits duurder maakte.

Verkeerde inschatting

Koolmees gaf toe dat de NS een verkeerde inschatting had gemaakt bij het bedenken van de spitsheffing. “We hadden een systeem bedacht waarbij 80 procent van de kaartjes goedkoper zou worden in de daluren. Om dat te financieren hadden we de spitsheffing bedacht.”

Hoewel de NS-topman het belang van het spreiden van reizigers blijft benadrukken, zal de NS niet langer proberen dit te bereiken via een spitsheffing, gezien het gebrek aan draagvlak.

Klimaatticket

Als een mogelijk alternatief stelde Koolmees voor om een klimaatticket te overwegen, zoals voorgesteld in verkiezingsprogramma’s van GroenLinks-PvdA en D66. Dit klimaatticket zou reizen buiten de spits goedkoper maken, waardoor de trein een duurzamer en voordeliger vervoermiddel wordt dan de auto, waarbij de kosten worden gedekt door de overheid en niet door de spitsreiziger zelf.

Hoge prijzen

Koolmees begreep de zorgen van mensen over de hoge prijzen van treinkaartjes en legde uit dat deze prijsstijgingen te wijten zijn aan inflatie en personeelskosten. “Het klopt dat treinkaartjes in Nederland relatief duur zijn,” voegde hij eraan toe.

De belangrijkste reden voor deze prijsstructuur is dat de treindiensten van NS volledig worden gefinancierd door de inkomsten van treinkaartjes, in tegenstelling tot sommige andere landen waar de overheid een bijdrage levert.

Relevant artikel:



Steun Regio Purmerend met een kleine donatie. Alle kleine beetjes helpen en moedigen ons aan om nieuws te blijven maken. Voor iedereen. Alvast bedankt.


Gerelateerde artikelen

1 REACTIE

  1. Ja de NS de meest gehate organisatie van Nederland met een ENORM bord voor zijn kop.
    Spitsheffing, klimaatticket steek je energie liever in het op tijd rijden van de treinen en minder uitval. Ik reis 10x per week met de trein en heb zeker 6 keer vertraging en minimaal 1 trein die uitvalt. dit is per week hè! Dat is dus gemiddeld 50 minuten per week die ik nooit meer terug krijgt de NS Steelt mijn tijd! Zoals gezegd eerst beter je best doen en je problemen oplossen dan praten we verder.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Advertentie


Onze Socials

9,909FansLike
2,552VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
lichte regen
14.6 ° C
15 °
13.9 °
74 %
5.4kmh
100 %
zo
15 °
ma
17 °
di
19 °
wo
21 °
do
21 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.