8.4 C
Purmerend
maandag 2 december 2024
HomeRegionaalVervoerregio keurt verbeterplan van EBS goed “volledige dienstregeling in loop 2024 hersteld”

Vervoerregio keurt verbeterplan van EBS goed “volledige dienstregeling in loop 2024 hersteld”

Regionaal – De Vervoerregio Amsterdam heeft ingestemd met het verbeterplan dat EBS heeft ingediend om de problemen met het busvervoer in Zaanstreek-Waterland op te lossen. EBS is op 10 december 2023 gestart met een nieuwe concessie in het gebied, maar kampte met rituitval, technische storingen, onvoldoende reisinformatie en vertragingen in de levering van elektrische bussen.

Advertentie

Het verbeterplan van EBS gaat in op meerdere thema’s, waaronder veiligheid, reisinformatie, marketing, uitvoering dienstregeling, opschaling en herstel. EBS heeft ervoor gekozen om met een aangepaste dienstregeling te rijden om de reiziger meer betrouwbaarheid te bieden.

Geen subsidie

Dit betekent echter ook dat EBS geen subsidie ontvangt voor de ritten die ze niet rijden en dat ze een boete krijgen voor de tekortkomingen in de eerste weken van de concessie.

De Vervoerregio zal het verbeterplan gebruiken om de daarin opgenomen maatregelen van EBS en het bijhorende tijdspad te monitoren. De Vervoerregio verwacht dat EBS de beloften richting de reizigers waar maakt en de dienstverlening zo snel mogelijk verbetert. Ook blijft de Vervoerregio aandringen op de snelle levering van de 193 elektrische bussen die EBS heeft besteld bij VDL.

Advertentie

Balen

Gerard Slegers, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, zegt dat hij baalt van de situatie en dat hij het vervelend vindt dat reizigers de afgelopen weken in de kou hebben moeten staan. Hij hoopt dat EBS de problemen snel oplost en dat de reizigers weer kunnen rekenen op een betrouwbare én volwaardige dienstregeling.

Wat is er misgegaan met EBS?

EBS is een dochteronderneming van het Israëlische bedrijf Egged, dat al sinds 2011 actief is in Nederland. EBS heeft de concessie Zaanstreek-Waterland gewonnen, die eerder in handen was van Connexxion. EBS beloofde een hoogwaardig en duurzaam busvervoer, met een volledig elektrische vloot, een hoge frequentie, een goede aansluiting op de trein en een innovatief betaalsysteem.

Echter, vanaf de start van de concessie op 10 december 2023 ging het mis. EBS had te maken met een tekort aan chauffeurs, een gebrekkige communicatie, een falend IT-systeem, een onbetrouwbare reisinformatie en een slechte kwaliteit van de bussen. Veel reizigers klaagden over uitgevallen of vertraagde ritten, overvolle bussen, onveilige situaties en ontevreden personeel. EBS bood meerdere keren excuses aan en beloofde verbetering, maar de problemen bleven aanhouden.

Wat houdt het verbeterplan van EBS in?

Het verbeterplan van EBS is een document van 28 pagina’s, waarin EBS uitlegt wat de oorzaken zijn van de problemen en welke maatregelen ze gaan nemen om ze op te lossen. Het verbeterplan is opgesteld in overleg met de Vervoerregio, de gemeenten, de reizigersorganisaties en de vakbonden. Het verbeterplan gaat in op de volgende thema’s:

  • Veiligheid: EBS erkent dat de veiligheid van de reizigers en het personeel in het geding is geweest door de technische storingen, de overbelasting van de bussen en de onrust onder de chauffeurs. EBS zegt dat ze de veiligheid als topprioriteit beschouwen en dat ze extra maatregelen hebben genomen, zoals het aanstellen van een veiligheidsmanager, het verbeteren van de technische controle, het verhogen van de bezetting van de verkeersleiding en het intensiveren van de communicatie met de chauffeurs.
  • Reisinformatie: EBS geeft toe dat de reisinformatie onvoldoende en onbetrouwbaar is geweest, zowel op de haltes, in de bussen als op de website en de app. EBS zegt dat ze de reisinformatie gaan verbeteren door het oplossen van de IT-problemen, het actualiseren van de data, het optimaliseren van de algoritmes en het versterken van de klantenservice.
  • Marketing: EBS erkent dat ze de reizigers onvoldoende hebben geïnformeerd en betrokken bij de start van de concessie en de veranderingen in het busvervoer. EBS zegt dat ze de marketing gaan verbeteren door het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, het lanceren van een nieuwe website en app, het organiseren van reizigersbijeenkomsten en het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek.
  • Uitvoering dienstregeling: EBS geeft toe dat ze de dienstregeling niet hebben kunnen waarmaken, door het tekort aan chauffeurs, de technische storingen, de verkeersdrukte en de onvoorziene omstandigheden. EBS zegt dat ze de dienstregeling gaan verbeteren door het aantrekken van meer chauffeurs, het verhogen van de reserve, het aanpassen van de rijtijden, het inzetten van extra bussen en het monitoren van de punctualiteit.
  • Opschaling en herstel: EBS erkent dat ze de concessie niet hebben kunnen starten met de beloofde elektrische bussen, door de vertraging in de levering van VDL. EBS zegt dat ze de opschaling en het herstel gaan versnellen door het nauw samenwerken met VDL, het testen en opleiden van de chauffeurs, het installeren van de laadinfrastructuur en het afbouwen van de dieselbussen.

Wat zijn de reacties op het verbeterplan van EBS?

De Vervoerregio Amsterdam heeft het verbeterplan van EBS goedgekeurd, maar stelt wel een aantal voorwaarden en eisen. De Vervoerregio wil dat EBS de maatregelen zo snel mogelijk uitvoert en dat ze de voortgang regelmatig rapporteert. De Vervoerregio zal ook sancties opleggen aan EBS voor de geleden schade en de niet-nagekomen afspraken. De Vervoerregio zegt dat ze het vertrouwen in EBS nog niet heeft opgezegd, maar dat ze wel kritisch zal blijven toezien op de verbetering van de dienstverlening.

De gemeenten in Zaanstreek-Waterland hebben gemengde reacties op het verbeterplan van EBS. Sommige gemeenten zijn tevreden met de aanpak van EBS en de betrokkenheid van de Vervoerregio, maar andere gemeenten zijn sceptisch over de haalbaarheid en de effectiviteit van het verbeterplan. De gemeenten zeggen dat ze de belangen van de reizigers voorop stellen en dat ze de situatie nauwlettend zullen volgen.

Kritisch

De reizigersorganisaties hebben kritische reacties op het verbeterplan van EBS. Ze vinden dat het verbeterplan te laat komt en te weinig concreet is. Ze vrezen dat de reizigers nog lang last zullen hebben van de problemen en dat de kwaliteit van het busvervoer niet zal verbeteren. Ze eisen dat EBS meer compensatie biedt aan de reizigers en dat ze meer inspraak krijgen in de besluitvorming.

De vakbonden hebben voorzichtige reacties op het verbeterplan van EBS. Ze vinden dat het verbeterplan een stap in de goede richting is, maar dat het nog veel vragen oproept. Ze maken zich zorgen over de werkdruk, de arbeidsomstandigheden en de rechtspositie van de chauffeurs. Ze willen dat EBS meer overleg voert met de vakbonden en dat ze de afspraken nakomt die in de cao zijn vastgelegd.

Hoe gaat het nu met het busvervoer in Zaanstreek-Waterland?

Het busvervoer in Zaanstreek-Waterland is nog steeds niet op het gewenste niveau. EBS rijdt nog steeds met een aangepaste dienstregeling, die minder ritten en minder lijnen omvat dan de oorspronkelijke dienstregeling. EBS heeft ook nog steeds te maken met technische storingen, onvoldoende reisinformatie en klachten van reizigers en personeel.

EBS zegt dat ze hard werken aan het verbeteren van de situatie en dat ze de eerste resultaten al zien van het verbeterplan. EBS verwacht dat ze in de loop van 2024 de volledige dienstregeling kunnen herstellen en dat ze de elektrische bussen kunnen inzetten.

De Vervoerregio Amsterdam houdt EBS nauwlettend in de gaten en evalueert regelmatig de voortgang van het verbeterplan. De Vervoerregio zegt dat ze EBS zal blijven aanspreken op de kwaliteit van de dienstverlening en dat ze EBS zal blijven sanctioneren voor de geleden schade en de niet-nagekomen afspraken.

Advertenties
Gerelateerde artikelen

2 REACTIES

  1. Wat een LUL verhaal, verkeersdrukte en de onvoorziene omstandigheden ?
    EBS kan er dus helemaal niets aan doen? De oplossing tot september is… we rijden de vakantie dienstregeling BELACHELIJK
    Maar ze gaan een nieuwe concessie aan in Zaandam en in Purmerend uitbreiding van de lijnen en aantal ritten, terwijl ze geen personeel en geen bussen hebben.
    De VRA heeft zitten slapen en doen verder geen REET de concessie moet per direct naar een betrouwbare partij

  2. Wat een gelul van EBS. Eén van de belangrijkste oorzaken voor de zonder meer slechte exploitatie wordt niet genoemd in het verbeterplan. Dat zijn de ontelbare voertuig-/chauffeurswissels in het dienstenpakket, waardoor chauffeurs veel stress ervaren, vertragingen en rituitval als een kettingreactie van de ene op de andere chauffeur overspringen, bussen halverwege ritten zonder aflossende chauffeur stil komen te staan of juist chauffeurs die hadden moeten aflossen halverwege een rit tevergeefs staan te wachten op een bus van een dienst die niet gereden wordt. Ook blijven er voertuigen ’s nachts achter op de eindpunten. Dit is je reinste gekte. De opdrachtgever VRA heeft duidelijk te weinig kennis van zaken in huis om de vinger op de zere plek te leggen en laat zich door EBS allerlei niet ter zake doende lariekoek op de mouw spelden. Het gaat gewoon niet werken, ook na de zomer niet en ook volgend jaar niet. De nieuwe elektrische bussen gaan het probleem straks alleen maar nog erger maken. De 10 gelede elektrische VDL’s die al een paar jaar op de 315/316 rijden, halen momenteel met moeite een range van 70-75 kilometer op een 100% lading. Chauffeurs slaken een zucht van verlichting als ze (met de verwarming uit!) Edam Busstation halen om daar weer op te kunnen laden. Met de verwarming aan lukt het vanwege het extra stroomverbruik namelijk niet. Het is echt te gek voor voor woorden wat er allemaal gebeurt in dit bedrijf.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in


Onze Socials

10,097FansLike
2,582VolgersVolg
1,637VolgersVolg

Het weer

Purmerend
bewolkt
8.4 ° C
9 °
7.8 °
97 %
5.8kmh
100 %
ma
11 °
di
7 °
wo
6 °
do
11 °
vr
9 °

Laatste berichten

Laatste reacties

Chat openen
1
Tip de redactie!
Tip hier de redactie van Regio Purmerend of stel uw vraag.