Regionaal – Verkeersminister Harbers heeft vandaag aangekondigd dat het werk aan de A7-brug beperkt kan blijven tot vijf maanden in plaats van zeven. De minister deelde dit nieuws met de Tweede Kamer, waarbij hij aangaf dat de verwachte extra file beperkt zal blijven tot veertig minuten.
Het oorspronkelijke plan, waarbij Rijkswaterstaat de klus op zeven maanden had geschat, wordt momenteel actief ingekort. Minister Harbers bevestigde dit in de beantwoording van vragen van CDA-kamerlid Harmen Krul. Hoewel het zeker is dat de regio’s in Noord-Holland enige hinder zullen ondervinden, wordt gestreefd naar minimalisatie van de overlast.
Vijf maanden
Volgens de minister is er nu een kans dat het herstel slechts vijf maanden verkeershinder zal veroorzaken, tussen april en september van volgend jaar. Aanvankelijk werd gevreesd voor dagelijkse files van wel twee uur. Dit vooruitzicht leidde tot fel protest uit de omliggende regio’s. “Gestreefd wordt de extra reistijd verder te beperken tot 40 minuten. Hiervoor is het nodig dat met de maatregelen 20% van het wegverkeer van de A7 af gaat.”
Intensieve gesprekken met verschillende instanties en werkgeversorganisaties in Waterland en West-Friesland hebben plaatsgevonden om de economische schade te beperken. De werkzaamheden zijn noodzakelijk vanwege zwakke plekken in de brug, waarvoor extra wapening, beton en asfalt nodig zijn.
Ondernemers hebben een alternatief plan voorgesteld aan Rijkswaterstaat, gericht op het versterken van de pijlers onder de brug om het verkeer grotendeels ongestoord te laten passeren. Minister Harbers benadrukt dat dit meer risico’s met zich meebrengt, gezien de wankelende krachtsverdeling van het brugdek.
Versmalde rijstroken
Momenteel geldt al een beperking voor vrachtwagens boven de 30 ton, die tijdens de renovatie wordt aangescherpt tot maximaal 25 ton, waardoor meer vrachtwagens tijdens de renovatie een alternatieve route moeten kiezen. Het verkeer wordt bij aanvang van het werk geleid over versmalde rijstroken op één helft van de brug in beide richtingen.
“Hinder is helaas niet te voorkomen met dit soort grote renovaties,” reageert Harbers op de vragen van het kamerlid. “De inzet is er op gericht de hinder zo veel als mogelijk te beperken. Hinder is helaas niet te voorkomen met dit soort grote renovaties. Het huidige wegennet ter plaatse is al zo fors belast dat alle verstoringen (ongeluk, extreem weer of werkzaamheden) leiden tot forse files.”
Onderzoeken
Rijkswaterstaat voert momenteel diverse onderzoeken uit naar de impact van de werkzaamheden, met aandacht voor verwacht sluipverkeer. Er wordt overleg gepleegd met gemeenten en andere instanties, en een campagne is in ontwikkeling om forensen in West-Friesland en de Noordkop te stimuleren alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken, inclusief een beloningssysteem voor anders reizen en een fietsplan.
Daarbij wordt ook gekeken naar de optimalisatie van de doorstroming en de capaciteit van het gehele netwerk. Maatregelen om die optimalisatie te bereiken kunnen helaas lokaal wel een negatief effect hebben.
Ook vindt er overleg met de NS plaats over de inzet van langere treinen. “Ook zal vanaf volgend jaar de intercity stoppen op station Purmerend. Dit was al voorzien in de nieuwe dienstregeling van de NS, maar helpt het project om openbaar vervoer als aantrekkelijk alternatief te kunnen stimuleren”, besluit de minister.
Relevante artikelen: